AMSTERDAM - Hypotheekbedrijf Obvion, het nieuwe samenwerkingsverband van Rabobank en pensioenfonds ABP, waarschuwt voor adviesbureaus die onder het mom van 'lagere lasten voor de consument' lopende hypotheken willen oversluiten of een extra hypotheek op de overwaarde van het huis komen slijten.
"Dit soort adviseurs komt bij je thuis met een trechter onder de arm, vervolgens is het mond open en maar producten proppen", stelt Obvion.
Het hypotheekbedrijf uit Heerlen roept de branche op tot een boycot van de adviesbureaus die het niet zo nauw nemen met de financiële belangen van de consument. Obvion zegt verbaasd te zijn dat er nog altijd grote verzekeraars en gerenommeerde financiële instellingen bereid zijn om met zulke bureaus in zee te gaan. "Op die manier roepen ze het onheil over de hypotheekbranche af. Wij zelf kijken wel uit. Het is bovendien omzethonger van het domste soort, want als het in zulke gevallen onverhoopt tot een executie komt, blijf je als geldverstrekker over het algemeen met een oninbare vordering zitten." Ondertussen stellen dergelijke adviseurs de gehele bedrijfstak in een kwaad daglicht. "We moeten voorkomen dat een consument het idee heeft dat hij op z'n tellen moet passen zodra hij over de drempel van een adviesbureau stapt", zegt Obvion-directeur Roy van Diem.
Namen van malafide adviesbureaus wil het hypotheekbedrijf niet noemen. "Sla de televisiegids maar open. Dan struikel je er over", weet manager Erwin van der Wal. Volgens het hypotheekbedrijf vinden dergelijke adviseurs vooral een gewillig oor bij consumenten die al moeite genoeg hebben om overeind te blijven met hun bestaande financieringslasten. "Omdat hun financiële verlichting wordt voorgehouden in de vorm van een oversluiting of een extra hypotheek waarmee ze contant geld in handen krijgen, happen ze vaak toe. Maar de beloofde verlichting is tijdelijk. Een half jaar later al blijkt dat ze er allesbehalve beter op geworden zijn", aldus Van der Wal.
Het foute adviseurstype is volgens Obvion overigens makkelijk te herkennen. "Zodra er al in een vroeg stadium over producten wordt gesproken, in plaats van eerst een zorgvuldige analyse te maken van de financiële situatie van de klant, dan weet je zeker dat het fout zit."
Het Heerlense hypotheekbedrijf, een voortzetting van ABP Hypotheken, is met een marktaandeel van 2% (€6 miljard) nog maar een ukkie in vergelijking met grootaandeelhouder Rabobank, die een kwart van de hypotheekmarkt in handen zegt te hebben. De bank heeft echter grote plannen met Obvion, dat uitsluitend hypotheken afzet via het intermediair (de eerder door Rabo zo verguisde hypotheekadviseurs). De joint venture komt voort uit een praktische strategiewijziging van de bank. Aangezien de verdere groeikansen in het bancaire kanaal voor de Rabobank minimaal geworden zijn, boort zij hiermee nu ook het intermediaire kanaal aan. Binnen drie jaar moet het marktaandeel ruim verdubbeld zijn tot 5%. Volgens de Obvion-directie een haalbare uitdaging, aangezien ABP de afgelopen jaren nauwelijks aan productvernieuwing heeft gedaan. "We kunnen nu eindelijk als echte ondernemers de markt op.''
Voor terughoudendheid van het intermediair in verband met de nieuwe grootaandeelhouder (Rabobank heeft 70% van de aandelen, ABP de rest) vreest Obvion niet. "Er zijn keiharde afspraken gemaakt met de Rabobank over onze onafhankelijkheid. Zo kunnen we naar believen ook buiten het Raboconcern inkopen en zal het klantenbestand van het intermediair nooit en te nimmer door de bank zelf gebruikt worden", aldus Van Diem.