De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
do 28 maart 2002  
---
Nieuwsportaal
---
Uit de krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
---
En verder 
De euro 
PC Thuis 2001 
Begroting 2002 
De prins en Maxima 
Over Geld 
Fiscus 2001 
Scorebord 
Auto op vrijdag 
Filmpagina 
Woonpagina 
Reispagina 
Jaaroverzicht 2001 
---
Ga naar 
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Woonkrant 
Vacatures 
DFT 
CrazyLife 
Weerkamer 
Al onze specials 
Headlines 
Wereldfoto's 
Wereldfotos 
Reageer op 't nieuws 
---
Kopen 
Speurders 
De scherpste prijzen 
bij ElCheapo 
---
Met Elkaar 
Netmail 
Ontmoet elkaar 
bij Nice2Meet 
---
Mijn leven 
Vrouw & Relatie 
AstroLink 
Uw horoscoop vandaag 
De Psycholoog 
---
Contact 
Abonneeservice 
Advertentietarieven 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
Alle uitslagen, standen, programma's 
Alle uitslagen 
[terug]
 D E   T E L E G R A A F   T E L E S P O R T 
 
  Geva Racing
barstensvol ambitie

   
 

TETERINGEN - Om maar met professor Pim te spreken, at your service! Zoals de spraakmakende politicus zegt zich dienstbaar op te stellen om Nederland weer op de rails te krijgen, is de Brabantse zakenman Gerrit van Uitert uit Dongen altijd bereid om de Formule Ford-rijders op de rit te houden. Dat beiden blinkende kale knikkers hebben, is een toevalligheid die de aanwezigen bij de presentatie van het Van Uitert Ford Junior Team niettemin verleidden om spontaan 'at your service' te roepen.

Klik op de foto voor een afbeelding op volle grootte (426x284, 22kb)
De Formule Ford-coureurs Xavier Maassen, Ton Strous jr. en Tristan te Pas (vlnr) omringen 'peetvader' Gerrit van Uitert die hun klasse steeds weer ten dienste staat.
Gert Valkenburg van Geva Racing, die het team runt, zat deze week daarentegen wel degelijk met zijn handen in het haar. "Maandagmiddag drie uur kreeg ik een telefoontje dat de sponsor was weggevallen. Hoe krijg je dat in zo'n korte tijd dan nog op de rit? Er was maar één man die ons kon helpen en daarom zijn we zeer blij dat Gerrit erin wilde springen", sprak Valkenburg opgelucht nadat Van Uitert (bottling & packaging equipment) zijn naam ook aan de klasse had verbonden.

Johnny Hoes, de marketing-directeur van Ford Nederland dat jaarlijks vier ton in deze sympathieke opstapklasse stopt, stak de loftrompet over beiden. "Gert is van onschatbare waarde voor deze langst lopende klasse in ons land. De Formule Ford is een traditie geworden en je kunt bijna niemand noemen die niet via onze klasse carrière heeft gemaakt. En Gerrit is intussen de peetvader van die Formule Ford geworden, die zijn peetvaderschap nu heeft uitgebreid tot de hele groep", meende de zoon van de ooit bekende zanger.

Hoes kraakte echter ook een kritische noot. Hij vindt het onbegrijpelijk en onverstandig dat de overkoepelende autosportorganisatie KNAF niet met Ford Nederland heeft samengewerkt met hun Talent First-project. Vorig jaar werd Ho-Pin Thung uitverkoren om op kosten van de KNAF een seizoen lang Formule Ford te rijden. Dat gebeurde en gebeurt dit seizoen weer bij het team Van Amersfoort Racing, ditmaal met de coureur Benjamin van de Wakker. "Het was verbazingwekkend dat daarvoor een apart team werd opgericht, terwijl wij ervaring hebben met opleiding van jong talent", meende Hoes. Valkenburg vulde aan: "Het jammerlijke is dat die rijder van vorig jaar (Thung) het niet voor elkaar heeft gekregen om dit seizoen in actie te komen. Zonde van het vele geld dat erin gestoken is. De KNAF had beter naar Ford Nederland kunnen kijken waar het wel gelukt is rijders te laten doorstoten. Bovendien is het budget van Talent First mede betaald door alle rijders. Het zou een goede zaak zijn als de KNAF dat budget aan meerdere rijders cq. teams had besteed."

Geva Racing behaalde vorig jaar de Nederlandse titel met Stefan de Groot, die komend seizoen zijn geluk gaat beproeven in de Duitse Formule 3-klasse. Ook ditmaal zijn de verwachtingen van Valkenburg weer hoog gespannen. "Ik heb vertrouwen dat we weer een zeer succesvol seizoen tegemoet gaan. De testritten waren al zeer bemoedigend", klonk hij hoopvol. Hij stoelt zijn optimisme op het aanwezige rijderstalent, de nieuwe Mygale met 1800cc Ford Zetec-motor van tuner Tommy Field en de expertise van Geva Racing. Tristan te Pas (20) gaat in zijn derde FF-seizoen voor de titel. Die ambitie heeft ook zijn nieuwe teamgenoot Xavier Maassen (21). De 15-jarige debutant Ton Strous jr. wil vooral ervaring opdoen om in 2003 toe te slaan. Allen zijn zonen van oud-coureurs.




 

zoek naar gerelateerde artikelen


do 28 maart 2002

[terug]
     
© 1996-2002 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.