TETERINGEN - Om maar met professor Pim te spreken, at your service! Zoals de spraakmakende politicus zegt zich dienstbaar op te stellen om Nederland weer op de rails te krijgen, is de Brabantse zakenman Gerrit van Uitert uit Dongen altijd bereid om de Formule Ford-rijders op de rit te houden. Dat beiden blinkende kale knikkers hebben, is een toevalligheid die de aanwezigen bij de presentatie van het Van Uitert Ford Junior Team niettemin verleidden om spontaan 'at your service' te roepen.
|
De Formule Ford-coureurs Xavier Maassen, Ton Strous jr. en Tristan te Pas (vlnr) omringen 'peetvader' Gerrit van Uitert die hun klasse steeds weer ten dienste staat.
|
Gert Valkenburg van Geva Racing, die het team runt, zat deze week daarentegen wel degelijk met zijn handen in het haar. "Maandagmiddag drie uur kreeg ik een telefoontje dat de sponsor was weggevallen. Hoe krijg je dat in zo'n korte tijd dan nog op de rit? Er was maar één man die ons kon helpen en daarom zijn we zeer blij dat Gerrit erin wilde springen", sprak Valkenburg opgelucht nadat Van Uitert (bottling & packaging equipment) zijn naam ook aan de klasse had verbonden.
Johnny Hoes, de marketing-directeur van Ford Nederland dat jaarlijks vier ton in deze sympathieke opstapklasse stopt, stak de loftrompet over beiden. "Gert is van onschatbare waarde voor deze langst lopende klasse in ons land. De Formule Ford is een traditie geworden en je kunt bijna niemand noemen die niet via onze klasse carrière heeft gemaakt. En Gerrit is intussen de peetvader van die Formule Ford geworden, die zijn peetvaderschap nu heeft uitgebreid tot de hele groep", meende de zoon van de ooit bekende zanger.
Hoes kraakte echter ook een kritische noot. Hij vindt het onbegrijpelijk en onverstandig dat de overkoepelende autosportorganisatie KNAF niet met Ford Nederland heeft samengewerkt met hun Talent First-project. Vorig jaar werd Ho-Pin Thung uitverkoren om op kosten van de KNAF een seizoen lang Formule Ford te rijden. Dat gebeurde en gebeurt dit seizoen weer bij het team Van Amersfoort Racing, ditmaal met de coureur Benjamin van de Wakker. "Het was verbazingwekkend dat daarvoor een apart team werd opgericht, terwijl wij ervaring hebben met opleiding van jong talent", meende Hoes. Valkenburg vulde aan: "Het jammerlijke is dat die rijder van vorig jaar (Thung) het niet voor elkaar heeft gekregen om dit seizoen in actie te komen. Zonde van het vele geld dat erin gestoken is. De KNAF had beter naar Ford Nederland kunnen kijken waar het wel gelukt is rijders te laten doorstoten. Bovendien is het budget van Talent First mede betaald door alle rijders. Het zou een goede zaak zijn als de KNAF dat budget aan meerdere rijders cq. teams had besteed."
Geva Racing behaalde vorig jaar de Nederlandse titel met Stefan de Groot, die komend seizoen zijn geluk gaat beproeven in de Duitse Formule 3-klasse. Ook ditmaal zijn de verwachtingen van Valkenburg weer hoog gespannen. "Ik heb vertrouwen dat we weer een zeer succesvol seizoen tegemoet gaan. De testritten waren al zeer bemoedigend", klonk hij hoopvol. Hij stoelt zijn optimisme op het aanwezige rijderstalent, de nieuwe Mygale met 1800cc Ford Zetec-motor van tuner Tommy Field en de expertise van Geva Racing. Tristan te Pas (20) gaat in zijn derde FF-seizoen voor de titel. Die ambitie heeft ook zijn nieuwe teamgenoot Xavier Maassen (21). De 15-jarige debutant Ton Strous jr. wil vooral ervaring opdoen om in 2003 toe te slaan. Allen zijn zonen van oud-coureurs.