AMSTERDAM - Dit jaar staan veel meer mensen rood bij de bank dan normaal. Dat is niet alleen het gevolg van het aanhoudend hoge prijspeil, maar ook van de onwennigheid van veel consumenten bij het rekenen met de nieuwe europrijzen.
Volgens cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek stond Nederland in januari van dit jaar voor 5,41 miljard euro in het rood. Dat is ruim 120 miljoen euro meer dan een jaar eerder en net zoveel als de hoogste stand in het hele jaar 2001.
De Postbank, met zeven miljoen klanten de grootste bank voor particulieren, constateert dat de rekeninghouders sinds begin dit jaar meer gebruik maken van de mogelijkheden om rood te staan. Zo stijgt het aantal aanvragen voor girokwartaalkredieten. Ook stelt de Postbank vast dat er bij de geldautomaten meer weigeringen tot uitbetaling voorkomen als gevolg van het bereiken van de limiet.
Een woordvoerder van de bank veronderstelt dat veel mensen wellicht nog moeten wennen aan de euro en daardoor de bedragen niet goed inschatten. Dat gaat dan waarschijnlijk vooral op voor de dagelijkse boodschappen en andere kleinere aankopen.
Ook zullen bijvoorbeeld fooien in de horeca of bij het tanken van benzine door afronding op hele euro's vaak min of meer onbedoeld hoger uitvallen dan in het guldenstijdperk. Bij grotere aankopen, zoals de aanschaf van een wasmachine, televisie of computer zal dit soort inschattingsfouten minder voorkomen, omdat de consument dan eerder geneigd zal zijn het eurobedrag eerst nog even naar guldens terug te rekenen. En dat geldt natuurlijk nog veel sterker bij de aankoop van auto's of huizen.
Ook een woordvoerder van ABN Amro bevestigt de trend naar meer rood staan. Ook hebben ABN Amro-klanten iets meer dan normaal om verhoging van hun kredietlimiet gevraagd. Maar de bank zegt geen aanwijzingen te hebben dat de invoering van de euro daarbij een rol speelt. Bij de Rabobank staan er eveneens meer mensen rood dan normaal. Maar de stijging is volgens de bank slechts miniem en een duidelijke reden weet men niet aan te wijzen.
Maar de nog steeds sterk stijgende prijzen zullen daarbij zonder twijfel ook een rol spelen. In februari van dit jaar moest er gemiddeld 3,8 procent meer voor de boodschappen worden neergeteld dan een jaar eerder.