De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
do 28 maart 2002  
---
Nieuwsportaal
---
Uit de krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
---
En verder 
De euro 
PC Thuis 2001 
Begroting 2002 
De prins en Maxima 
Over Geld 
Fiscus 2001 
Scorebord 
Auto op vrijdag 
Filmpagina 
Woonpagina 
Reispagina 
Jaaroverzicht 2001 
---
Ga naar 
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Woonkrant 
Vacatures 
DFT 
CrazyLife 
Weerkamer 
Al onze specials 
Headlines 
Wereldfoto's 
Wereldfotos 
Reageer op 't nieuws 
---
Kopen 
Speurders 
De scherpste prijzen 
bij ElCheapo 
---
Met Elkaar 
Netmail 
Ontmoet elkaar 
bij Nice2Meet 
---
Mijn leven 
Vrouw & Relatie 
AstroLink 
Uw horoscoop vandaag 
De Psycholoog 
---
Contact 
Abonneeservice 
Advertentietarieven 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
Alle uitslagen, standen, programma's 
Alle uitslagen 
[terug]
 D E   T E L E G R A A F   B I N N E N L A N D 
 
  Laura Fygi: de genen
van een buikdanseres

   
 

AMSTERDAM - Laura Fygi zit inmiddels al weer 23 jaar in de showbusiness. Toch voelt ze altijd nog een 'gezonde' spanning voor ze de bühne op moet. Ook nu weer. Vanavond begint in het fonkelnieuwe Pim Jacobs Theater in Maarssen de tour rond haar achtste solo-album 'Change'. "Die spanning moet ook blijven", vindt ze. "Anders wordt het een sleur; ga je verslappen. Tijdens optredens doe ik ook altijd ideeën op. Een gedeelte van de show is niet geregisseerd. Veel hangt af van de reactie van de zaal."

Klik op de foto voor een afbeelding op volle grootte (512x512, 25kb)

Laura's publiek verandert steeds vertelt ze. "Bij mijn vorige show 'The Latin Touch' zaten er bijvoorbeeld veel latino's in de zaal. En ik ben net terug uit Londen. Heb daar een week in de legendarische Ronnie Scott Club opgetreden. Daar staan sinds 1959 alle grootheden uit jazzgebied. Ik was de eerste Nederlandse vocalist die daar ooit een voet op de planken heeft gezet. Enig! En de reacties waren zo leuk. Alles wat je vertelt slurpen ze op. In Nederland heb ik soms het idee dat ze niet serieus naar je teksten luisteren, maar daar stellen ze je er echt vragen over. Je merkt dat mensen respect hebben voor wie daar staat, ook al weten ze niet direct wie het is. Ik zei: 'Jullie kennen me niet, maar geef me een uurtje...', dat werkte eigenlijk heel goed."

'Change' is een persoonlijk album. Volgens Laura haar meest 'poppy' ook, minder 'fluwelig'. Het bevat nummers als 'He saw her there', over de ontmoeting van haar vader (een Philips directeur) met haar moeder (een buikdanseres) in een Egyptische nachtclub. 'Enfant terrible' gebaseerd op haar eigen jeugd en 'Girltalk' over de gesprekken die de zangeres later met dochter Rachel (nu vijf) hoopt te voeren onder het genot van een kopje thee. "Natuurlijk ga ik niet alle stukken van het album doen", vertelt ze. "Ik heb er een paar uitgekozen. Het wordt een gevarieerd geheel. Beetje poppy, beetje jazz, paar ballads. Het moet wel een verhaaltje vertellen, geen onsamenhangend geheel zijn. Daartoe heb ik setjes gemaakt. 'Taal' is een rode draad. Omdat ik met meerdere talen opgegroeid ben, talen altijd mooi vond en er goed in was. Ik zal ook zingen in meerdere talen: Spaans, Frans, Portugees en zelfs in het Chinees. En in een paar waarin ik nog nooit heb gezongen, zoals het Italiaans."

Geërfd

Ook zullen we Laura zien in een niet alledaagse gedaante: die van buikdansers. Nee, les hoefde ze er niet voor te nemen, vertelt ze. "Het zat al in de genen. Het zijn zo van die dingen die ik van mijn moeder heb geërfd."

Laura Fygi: do. 28 mrt. Pim Jacobs Theater, Maarssen. za. 30 mrt. Theater de Purmarijn, Purmerend. Wo. 3 april. Streekcentrum De Meenthe, Steenwijk. Do. 4 april. Muziekcentrum Frits Philips, Eindhoven. Vr. 5 april Schouwburg De Kring. Roosendaal.

Za. 6 april. Cultureel Centrum De Hofnar, Valkenswaard. Daarna nog tot 27 april op diverse plaatsen in Nederland. Kaarten zijn te koop aan de kassa.

Kijk voor meer informatie: www.laurafygi.nl.




 

zoek naar gerelateerde artikelen


do 28 maart 2002

[terug]
     
© 1996-2002 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.