De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
wo 27 maart 2002  
---
Nieuwsportaal
---
Uit de krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
---
En verder 
De euro 
PC Thuis 2001 
Begroting 2002 
De prins en Maxima 
Over Geld 
Fiscus 2001 
Scorebord 
Auto op vrijdag 
Filmpagina 
Woonpagina 
Reispagina 
Jaaroverzicht 2001 
---
Ga naar 
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Woonkrant 
Vacatures 
DFT 
CrazyLife 
Weerkamer 
Al onze specials 
Headlines 
Wereldfoto's 
Wereldfotos 
Reageer op 't nieuws 
---
Kopen 
Speurders 
De scherpste prijzen 
bij ElCheapo 
---
Met Elkaar 
Netmail 
Ontmoet elkaar 
bij Nice2Meet 
---
Mijn leven 
Vrouw & Relatie 
AstroLink 
Uw horoscoop vandaag 
De Psycholoog 
---
Contact 
Abonneeservice 
Advertentietarieven 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
Alle uitslagen, standen, programma's 
Alle uitslagen 
[terug]
 D E   T E L E G R A A F   B I N N E N L A N D 
 
  Rechtbank op z'n kop
door horrorfilm

   
 

door Pieter Nijdam en Dominique Weesie AUCH (Frankrijk) - Een videoband, opgenomen direct na de barbaarse moorden op de Nederlandse echtparen Van Hulst en Nieuwenhuis, heeft gisteren tot hevige emoties geleid in de rechtbank van het Franse Auch. Op de band is op minutieuze wijze vastgelegd hoe maniakaal de moordenaar te werk is gegaan.

Ook werd duidelijk dat de slachtoffers geen schijn van kans hebben gehad tegen hun belager, die hen achtereenvolgens knevelde, folterde en de keel doorsneed.

Tijdens de derde dag van het geruchtmakende proces tegen de van de viervoudige moord verdachte Kamel Ben Salah (37) kreeg de jury gedurende twee uur lang de meest afschuwelijke beelden van de slachtoffers voorgeschoteld. Om tien uur ging het licht uit en werd het muisstil in de zaal.

Walging

Al snel kon de negenkoppige jury de emoties nog maar nauwelijks in bedwang houden. De nabestaanden van de echtparen Van Hulst en Nieuwenhuis waren al van te voren door hun advocate mr. Jacoba de Jongh op het hart gedrukt weg te blijven. Een goede beslissing, aangezien toeschouwers één voor één vol walging en volledig overstuur het gerechtsgebouw verlieten.

Naast de afgrijselijke beelden van de toegetakelde slachtoffers, badend in hun eigen bloed, was ook duidelijk te zien dat de moordenaar als een bezetene tekeer moet zijn gegaan. Zo loste hij maar liefst zes schoten, waarvan er één Artie van Hulst dodelijk in de borst trof. Overal in het huis lagen hulzen afkomstig uit een jachtgeweer. Ook werden de inslagen met hagel getoond die zijn afgevuurd in onder meer de keuken en de gang.

Ondertussen lijkt het net rondom Kamel Ben Salah, die tijdens de vertoning van de videobeelden zijn gezicht achter zijn handen verborg, zich langzaam te sluiten. Ondanks alle kritiek van zijn advocaten is de Franse politie niet over één nacht ijs gegaan. In totaal zijn 110 mensen verhoord. Alle sporen liepen dood, behalve het spoor naar Kamel Ben Salah.

Ook de Duitse seriemoordenaar Dieter Zurwehme, die lange tijd als een van de hoofdverdachten werd gezien in de Monfortzaak, blijkt niets met het misdrijf van doen te hebben gehad. Zurwehme, die enkele maanden na de slachtpartij in zijn vaderland werd aangehouden, bleek zelfs sinds 1957 niet meer in Frankrijk te zijn geweest. Ook zijn dna stemde niet overeen met de gevonden sporen in de boerderij.

Dit in tegenstelling tot het dna van Kamel Ben Salah, dat zowel in bloedsporen als op het plakband waarmee zijn slachtoffers waren gekneveld werd aangetroffen. Saillant detail is dat Ben Salah de politie zelf op het spoor heeft gezet. Zo belde hij op zondagavond 23 mei 1999, twee dagen na de barbaarse moorden, met de politie en vertelde dat hij de laatste was geweest die de twee echtparen vrijdagavond in leven had gezien.

Op dat moment wist het vijftig man sterke rechercheteam zelf nog niet eens wanneer de Nederlanders om het leven waren gebracht. Het tijdstip hiervan werd pas dinsdag na sectie op de lichamen vastgesteld.




 

zoek naar gerelateerde artikelen


wo 27 maart 2002

[terug]
     
© 1996-2002 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.