De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
do 21 maart 2002  
---
Nieuwsportaal
---
Uit de krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
---
En verder 
De euro 
PC Thuis 2001 
Begroting 2002 
De prins en Maxima 
Over Geld 
Fiscus 2001 
Scorebord 
Auto op vrijdag 
Filmpagina 
Woonpagina 
Reispagina 
Jaaroverzicht 2001 
---
Ga naar 
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Woonkrant 
Vacatures 
DFT 
CrazyLife 
Weerkamer 
Al onze specials 
Headlines 
Wereldfoto's 
Wereldfotos 
Reageer op 't nieuws 
---
Kopen 
Speurders 
De scherpste prijzen 
bij ElCheapo 
---
Met Elkaar 
Netmail 
Ontmoet elkaar 
bij Nice2Meet 
---
Mijn leven 
Vrouw & Relatie 
AstroLink 
Uw horoscoop vandaag 
De Psycholoog 
---
Contact 
Abonneeservice 
Advertentietarieven 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
Alle uitslagen, standen, programma's 
Alle uitslagen 
[terug]
 D E   T E L E G R A A F   B I N N E N L A N D 
 
  Terrorist-alarm
op schepen

   
 

door Fred Pruim ROTTERDAM - Alle olietankers, cruiseschepen, gastankers en andere schepen met een gevaarlijke lading, zoals chemicaliën, moeten vanaf 2004 voorzien zijn van een terroristenalarm.

Worden de schepen geënterd of worden ze door kapers als 'drijvende bommen' bij terroristische acties ingezet, dan kan de bemanning met één druk op de knop via de satelliet de autoriteiten waarschuwen. Het alarmsignaal kan bijvoorbeeld worden opgevangen door de Maritieme Rescue Coördinatiecentra, zoals het Kustwachtcentrum in Den Helder.

Het idee om een alarmsysteem op varende potentiële doelwitten van kapers of terroristen te installeren, is afkomstig van de Verenigde Staten. Het wordt momenteel besproken door vertegenwoordigers van de Internationale Maritieme Organisatie (IMO), waaraan ook Nederland deelneemt. De plannen zouden al in een dermate vergevorderd stadium zijn, dat ze later dit jaar tijdens de internationale vergadering van de IMO kunnen worden bekrachtigd.

De angst van scheepvaartnaties voor terroristische aanslagen is juist zo groot nadat enkele maanden geleden Osama Bin Laden en zijn terreurgroepering Al-Qaeda in verband werden gebracht met enkele tientallen schepen, die min of meer in dienst van de terroristen zouden varen.

Het besef groeide dat met name gekaapte olie-, gas- en chemicaliëntankers grote havensteden zoals Rotterdam zouden kunnen binnenvaren om daar tot ontploffing te worden gebracht. Ook onder, vooral Amerikaanse, opvarenden van cruiseschepen heerst angst dat ze het slachtoffer van terroristen zullen worden.

Momenteel wordt bekeken wat de beste plaatsen in een schip zijn om alarmknoppen te installeren. Gedacht wordt aan de brug, de machinekamer en de bemanningverblijven. De alarmsignalen moeten worden opgepikt door het maritieme satellietnetwerk Inmarsat.

Tijdens de besprekingen zijn ook andere suggesties gedaan om schepen beter tegen potentiële terroristische aanvallen te beveiligen. Zo zou de brug moeten worden voorzien van kogelvrij glas en elektronische deursluitingen. Op het hele schip moeten beveiligingscamera's komen, evenals felle lampen en bewegingsmelders.

Verder zijn er ideeën geopperd om de beveiliging in de havens beter aan te pakken, zodat het voor terroristen moeilijker is om daar aan boord te komen.

Kortgeleden nog maakte de Internationale Maritieme Organisatie bekend dat de overvallen op schepen steeds gewelddadiger worden. Nietsontziende piraten deinzen er niet voor terug om de bemanning te vermoorden of ernstig te verminken, om er vervolgens vandoor te gaan met waardevolle bezittingen of zelfs complete scheepsladingen.




 

zoek naar gerelateerde artikelen


do 21 maart 2002

[terug]
     
© 1996-2002 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.