De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
vr 8 maart 2002  
---
Nieuwsportaal
---
Uit de krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
---
En verder 
De euro 
PC Thuis 2001 
Begroting 2002 
De prins en Maxima 
Over Geld 
Fiscus 2001 
Scorebord 
Auto op vrijdag 
Filmpagina 
Woonpagina 
Reispagina 
Jaaroverzicht 2001 
---
Ga naar 
Alle uitslagen 
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Woonkrant 
VacatureTelegraaf 
DFT 
CrazyLife 
Weerkamer 
Al onze specials 
Headlines 
Wereldfoto's 
Wereldfotos 
Reageer op 't nieuws 
---
Kopen 
Speurders 
De scherpste prijzen 
bij ElCheapo 
---
Met Elkaar 
Netmail 
Ontmoet elkaar 
bij Nice2Meet 
---
Mijn leven 
Vrouw & Relatie 
AstroLink 
Uw horoscoop vandaag 
De Psycholoog 
---
Contact 
Abonneeservice 
Advertentietarieven 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
Alle uitslagen, standen, programma's 
De Olympische Winterspelen van Salt Lake City 

[terug]
 D E   F I N A N C I Ë L E   T E L E G R A A F 
 
ACTUEEL FINANCIEEL NIEUWS: WWW.DFT.NL
  Nederlanders en Britten
dupe van hoge vliegprijzen

   
 

door Arnold Burlage SCHIPHOL - Vliegtuigpassagiers in Nederland en Engeland worden, vergeleken met de andere Europese landen, momenteel het meest benadeeld door stijgende vliegprijzen. De tarieven voor vluchten naar Noord-Amerika zijn de laatste tijd met maar liefst 5% omhoog gegaan.

De opmerkelijke prijsstijging is aan het licht gekomen bij een onderzoek van American Express, dat in heel Europa is gehouden.

Een ander punt van zware kritiek zijn de brandstoftoeslagen, die na een stijging van de olieprijzen wel worden doorberekend, maar bij een daling niet aan de passagiers worden teruggegeven.

Vorig jaar daalden de olieprijzen van 27 aan het begin van het jaar naar 20 dollar aan het einde van 2001, aldus American Express. Goed nieuws voor de luchtvaartmaatschappijen, omdat brandstof een groot deel van hun kosten inneemt. De reiziger merkt hier echter niets van een verlaging.

Vooral de zakenreizigers, die nauwelijks van enkele speciale prijsacties kunnen profiteren, worden door de stijgende vliegtarieven het meest gedupeerd. In de rest van Europa blijft de stijging van de vliegtarieven gemiddeld tot 3% beperkt.

Toeristische luchtreizigers profiteren daarentegen wel van een aantal prijsacties, bedoeld om de vliegtuigen weer vol te krijgen na de aanslagen in de Verenigde Staten, waardoor 25 tot 35% minder werd gevlogen. Bij sommige acties daalden de prijzen met wel 30%. Zakenreizigers betalen daarentegen nog steeds de hoogste prijs voor reizen naar Noord-Amerika.

"In plaats van zakenreizigers ook te stimuleren vaker het vliegtuig te nemen, verhoogden luchtvaartmaatschappijen opnieuw hun business class-tarieven", aldus een conclusie van het internationale onderzoek.

In het algemeen lijken de economy- en business class-tarieven voor vluchten binnen West-Europa iets te stabiliseren, mogelijk als gevolg van de groeiende concurrentie van het vliegen met budgetmaatschappijen en/of het reizen per trein.

"De gepubliceerde tarieven zijn gestegen, maar dit geeft niet helemaal de realiteit weer", zegt John Kortram, general manager van American Express in ons land. "De goedkope tickets lijken heel voordelig, maar blijken uiteindelijk vaak - door de vele restricties - voor een zeer beperkt aantal stoelen te gelden. Niet altijd de juiste oplossing voor een zakenreiziger, die meer flexibiliteit eist. Uiteindelijk betaalt de zakenreiziger, die geen gebruik van de aanbiedingen kan maken, toch een veel hogere prijs dan voorheen."

Bedrijven maken zich ernstige zorgen over het huidige economische klimaat, in combinatie met de reisbudgetten waarop intern flink wordt gekort onder druk van de economische achteruitgang. Reizen blijft wel vitaal voor het binnenhalen van nieuwe klanten en orders.




 

zoek naar gerelateerde artikelen


vr 8 maart 2002

[terug]
     
© 1996-2002 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.