De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
vr 8 maart 2002  
---
Nieuwsportaal
---
Uit de krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
---
En verder 
De euro 
PC Thuis 2001 
Begroting 2002 
De prins en Maxima 
Over Geld 
Fiscus 2001 
Scorebord 
Auto op vrijdag 
Filmpagina 
Woonpagina 
Reispagina 
Jaaroverzicht 2001 
---
Ga naar 
Alle uitslagen 
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Woonkrant 
VacatureTelegraaf 
DFT 
CrazyLife 
Weerkamer 
Al onze specials 
Headlines 
Wereldfoto's 
Wereldfotos 
Reageer op 't nieuws 
---
Kopen 
Speurders 
De scherpste prijzen 
bij ElCheapo 
---
Met Elkaar 
Netmail 
Ontmoet elkaar 
bij Nice2Meet 
---
Mijn leven 
Vrouw & Relatie 
AstroLink 
Uw horoscoop vandaag 
De Psycholoog 
---
Contact 
Abonneeservice 
Advertentietarieven 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
Alle uitslagen, standen, programma's 
De Olympische Winterspelen van Salt Lake City 

[terug]
 D E   F I N A N C I Ë L E   T E L E G R A A F 
 
ACTUEEL FINANCIEEL NIEUWS: WWW.DFT.NL
  Bijtelling bestelauto simpeler
   
 

AMSTERDAM - Het kabinet gaat de vele tienduizenden bestuurders van bestelauto's die als gevolg van een fiscale bijtelling tegen fikse kosten of een ingewikkelde kilometeradministratie oplopen alsnog ontzien.

Staatssecretaris Bos (Financiën) heeft met zijn minister Zalm op hoofdlijnen overeenstemming bereikt over een forse versoepeling van de regels voor de bestelauto, die in het bedrijfsleven en de Tweede Kamer voor veel irritatie zorgen.

Klik op de foto voor een afbeelding op volle grootte (426x284, 21kb)
Minder fiscale rompslomp bij rijden in een bestelauto. (Foto: De Telegraaf)
Zalm zou bereid zijn een bedrag van tenminste 50 miljoen euro dat kan oplopen tot structureel ruim 100 miljoen euro uit te trekken voor de versoepeling, die dezer dagen met onder meer VNO/NCW en MKB Nederland zal worden doorgesproken.

Bos heeft de afgelopen weken hard getrokken aan een oplossing na een niet ophoudende stroom klachten en problemen vanuit het bedrijfsleven. Door de juridisch zeer complexe regeling is echter nog geen definitieve oplossing uitgewerkt.

Bijtelling

Op dit moment lopen veel bestuurders van bestelauto's op tegen een bijtelling van 10% of zijn zij genoodzaakt een ingewikkelde kilometeradministratie bij te houden. Voor zogenaamde piket- en weekeinddiensten zijn onlangs wel versoepelingen doorgevoerd.

Financiën ziet in dat deze regeling niet goed werkt en voor veel rompslomp en kosten zorgt bij een groot aantal bestelbusbestuurders die hun voertuig niet of nauwelijks privé willen of kunnen gebruiken.

Waarschijnlijk zullen reeds op zeer korte termijn een aantal belangrijke knelpunten worden weggenomen, waarna in het later dit jaar te presenteren belastingplan voor 2003 een definitieve regeling wordt uitgewerkt. Kern is in ieder geval dat voor een structureel soepeler regeling wordt gekozen.

Bos bekijkt momenteel overigens ook de vele klachten die hij van 'gewone' lease-autorijders ontvangt, die tegen hogere lasten oplopen doordat sinds begin dit jaar een groot deel van het woon-werkverkeer als privé-kilometers wordt meegerekend.

Vooral lease-autorijders die vaak een vaste locatie bezoeken die niet hun vaste werkplek is botsen met de zogenaamde '40-dagenregeling', waardoor veel kilometers moeten worden bijgeteld met een hogere fiscale heffing tot gevolg.

Bos bekijkt nu of hij ook aan dit probleem iets kan doen, maar de bewindsman wordt daarbij belemmerd door de gelijke behandeling die vereist is met bezitters van een eigen auto.

De rechtsongelijkheid was immers vorig jaar de aanleiding woon-werk-kilometers boven 30 kilometer voor lease-autorijders als privé te beschouwen, waardoor het moeilijk is alsnog een versoepeling door te voeren. Mogelijk vindt de bewindsman in het belastingplan 2003 echter alsnog ruimte voor een oplossing.




 

zoek naar gerelateerde artikelen


vr 8 maart 2002

[terug]
     
© 1996-2002 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.