AMSTERDAM - Het effectenbedrijf Van der Moolen wordt steeds Amerikaanser. Een groot aantal overnames aan de andere kant van de oceaan maakte het in korte tijd tot een belangrijke speler op Wall Street. Inmiddels komt driekwart van de omzet uit de VS. Juist die ontwikkeling deed de onderneming in het afgelopen jaar de das om.
De grootste verliezen waren afkomstig uit de VS, maar dat is gezien de omvang van het Amerikaanse deel van het bedrijf niet erg verbazingwekkend. Door een sterke terugval in handelsvolumes op alle beurzen waar Van der Moolen actief is, kelderde de omzet en bleven de inkomsten ver achter bij het recordjaar 2000. De winst uit gewone bedrijfsuitoefening gleed zodoende met 27% terug tot €100,7 miljoen, iets slechter dan het bedrijf eerder had aangekondigd. "Daarmee was 2001 het op één na beste jaar uit onze historie", zo deed bestuursvoorzitter Fred Böttcher nog een verwoede poging om het verlies te relativeren.
Het resultaat had bovendien slechter uit kunnen pakken, ware het niet dat de medewerkers van het effectenhuis deels beloond worden met bonussen. Die pakten afgelopen jaar aanzienlijk lager uit. "Dat heeft ons €41,1 miljoen gescheeld", aldus Böttcher.
Een deel van de winstval werd veroorzaakt door het verlies van €12,4 miljoen bij het optiebedrijf van Van der Moolen. Het Nederlandse optiebedrijf werd om die reden ingrijpend gereorganiseerd, waarbij de helft van de medewerkers het veld moest ruimen. De optiemarkt is volgens Böttcher in de afgelopen tijd ingrijpend veranderd. "Particuliere klanten dienen zich vrijwel uitsluitend nog aan via spaarproducten van banken en verzekeraars, met daarin verwerkte opties. Dat soort producten worden momenteel in hoog tempo door hun verkoopkanalen heengejaagd. Het huidige team richt zich daarom op de professionele markt in plaats van voorheen retail."
Terwijl er in het vierde kwartaal bij het Nederlandse optiebedrijf al een verbetering van het resultaat geconstateerd werd, was daar in de VS nog zeker geen sprake van.
In de VS woedt volgens Böttcher een moordende concurrentie tussen de verschillende derivatenmarkten. New York, waar Van der Moolen actief is, is daarbij nog altijd gehandicapt als gevolg van de aanslagen in september. "Misschien klinkt dat argument inmiddels wat flauw, maar bijvoorbeeld de kwaliteit van de telefoonlijnen is er tot op de dag van vandaag nog niet op het oude niveau." Ook de aankoop van het Amerikaanse effectenbedrijf Cohen, Duffy & McGowan afgelopen zomer drukte de resultaten van Van der Moolen. "Als we dat bedrijf niet toen maar vandaag hadden kunnen kopen, dan was ons een heleboel bespaard gebleven", verzuchtte Böttcher.
De topman van Van der Moolen mopperde tijdens de cijferpresentatie over de grote belangstelling voor het weliswaar slecht presterende, maar relatief kleine optiebedrijf. "Ik begrijp dat er interesse is voor de reden van ons verlies, maar opties maken slechts 10% van onze omzet uit." Op de vraag of het dan misschien niet handiger is om het optiebedrijf te staken, antwoordde de topman dat het een absolute noodzaak is om in deze markt actief te zijn. "Je hebt de expertise nodig van de derivatenmarkt. Die markt is bovendien vaak de motor achter nieuwe producten."
Van der Moolen voorziet komend jaar acquisities in zowel de VS als Europa. "Bedrijven waar we in het verleden niet welkom waren, zijn nu plotseling benaderbaar. Ook zij worden geconfronteerd met snel wegvallende omzetten, hoge kosten en weinig inkomsten", aldus Böttcher. De topman wilde geen concrete uitspraken doen over de vooruitzichten van het lopende boekjaar.