De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
vr 8 maart 2002  
---
Nieuwsportaal
---
Uit de krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
---
En verder 
De euro 
PC Thuis 2001 
Begroting 2002 
De prins en Maxima 
Over Geld 
Fiscus 2001 
Scorebord 
Auto op vrijdag 
Filmpagina 
Woonpagina 
Reispagina 
Jaaroverzicht 2001 
---
Ga naar 
Alle uitslagen 
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Woonkrant 
VacatureTelegraaf 
DFT 
CrazyLife 
Weerkamer 
Al onze specials 
Headlines 
Wereldfoto's 
Wereldfotos 
Reageer op 't nieuws 
---
Kopen 
Speurders 
De scherpste prijzen 
bij ElCheapo 
---
Met Elkaar 
Netmail 
Ontmoet elkaar 
bij Nice2Meet 
---
Mijn leven 
Vrouw & Relatie 
AstroLink 
Uw horoscoop vandaag 
De Psycholoog 
---
Contact 
Abonneeservice 
Advertentietarieven 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
Alle uitslagen, standen, programma's 
De Olympische Winterspelen van Salt Lake City 
[terug]
 D E   T E L E G R A A F   B I N N E N L A N D 
 
  Dure auto's vogelvrij
   
 

NIEUWEGEIN - "Het plegen van autodiefstallen wordt steeds aantrekkelijker: auto's zijn nog steeds relatief eenvoudig te stelen, de pakkans is heel klein, de opbrengsten zijn relatief hoog, er is een goede afzetmarkt in binnen- en buitenland, en de bestrijding heeft blijkbaar in ons land geen prioriteit bij politie en justitie."

Dat zegt DaimlerChrysler Nederland-topman drs. H.C.R. van de Coolwijk, die niet direct wil reageren op de gisteren in De Telegraaf gepubliceerde conclusie van het vertrouwelijke onderzoek binnen zijn organisatie. Bij verschillende topmerken, zoals Mercedes, BMW en Audi slagen criminelen erin originele sleutels in bezit te krijgen nog vóór aflevering van de dure bolides. Ná aflevering worden de wagens zo voor de deur van de kopers weggehaald.

"Nee, ik wil er niets over zeggen, het onderzoek is nog in volle gang. Maar ik kan u verzekeren dat we er absoluut consequenties aan zullen verbinden als de misstanden worden bewezen", aldus president-directeur Van de Coolwijk gisteren tijdens een congres in Nieuwegein over de aanpak van voertuigcriminaliteit.

Dat criminelen zover gaan om te infiltreren in de auto-industrie om zo de originele sleutels van nog af te leveren auto's in hun bezit te krijgen, toont volgens verschillende deskundigen aan dat er een 'wedloop is ontstaan tussen autobeveiliging en criminelen'. Met de geavanceerde autoalarmen en startonderbrekers, waar vrijwel iedere auto tegenwoordig standaard mee is uitgerust, is een auto bijna niet meer te stelen zonder de originele sleutel.

Grens

Volgens Van de Coolwijk is de grens in autobeveiliging bereikt. Zelf heeft hij drie collega's waar thuis werd ingebroken om de Mercedes voor de deur weg te halen. "Of mensen worden bedreigd of mishandeld of onderweg onder bedreiging van een vuurwapen uit hun auto gezet. Ik vraag me in alle redelijkheid af of zo langzamerhand de technische grens van voertuigbeveiliging niet is bereikt", aldus de DaimlerChrysler-topman.

Van de Coolwijk is bitter gestemd over de inzet van politie en justitie. "De politie loopt niet altijd even hard. Laatst wisten we dat er een gestolen auto van ons in Bazel stond. Weet u wat de politie zei? 'Als je weet waar hij staat, ga je hem toch halen?' Autodiefstal heeft gewoon geen prioriteit. De gestolen auto is tegenwoordig in politiekringen hetzelfde lot beschoren als de gestolen fiets 10 tot 15 jaar geleden; ondernemers hebben te maken met ontoereikende bereidheid tot het opnemen van aangiften en ontoereikende terugkoppeling van informatie en afhandeling door justitie. Waardoor zaken veel te lang blijven liggen of helemaal niet aan bod komen."

DaimlerChrysler Nederland heeft zelf de nodige maatregelen genomen om de misdaad buiten de deur te houden. Zo is er een gespecialiseerd beveiligingsbureau in de arm genomen om criminele klanten (ook overdag) te weren, of beter gezegd: de deur uit te werken als ze binnen zijn. Van de Coolwijk: "Ons eigen personeel is daar niet voor opgeleid, dus we hebben professionals in de arm genomen." Deze 'uitsmijters met de ster' moeten gemiddeld twee keer per week ergens in het land in actie komen.

En de eigen organisatie veiliger maken door screening van nieuw personeel om zo te voorkomen dat boefjes binnenkomen? "Tsja", verzucht Van de Coolwijk, "de mogelijkheden zijn beperkt en we hebben zoveel vacatures in de branche dat we blij zijn als we iemand hebben." Maar, zo verzekert de topman, mocht het thans lopende onderzoek inderdaad leiden naar criminele infiltranten, dan zal het Duitse merk met de ster ze tot op het bot uitkleden.




 

zoek naar gerelateerde artikelen


vr 8 maart 2002

[terug]
     
© 1996-2002 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.