De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
vr 8 maart 2002  
---
Nieuwsportaal
---
Uit de krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
---
En verder 
De euro 
PC Thuis 2001 
Begroting 2002 
De prins en Maxima 
Over Geld 
Fiscus 2001 
Scorebord 
Auto op vrijdag 
Filmpagina 
Woonpagina 
Reispagina 
Jaaroverzicht 2001 
---
Ga naar 
Alle uitslagen 
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Woonkrant 
VacatureTelegraaf 
DFT 
CrazyLife 
Weerkamer 
Al onze specials 
Headlines 
Wereldfoto's 
Wereldfotos 
Reageer op 't nieuws 
---
Kopen 
Speurders 
De scherpste prijzen 
bij ElCheapo 
---
Met Elkaar 
Netmail 
Ontmoet elkaar 
bij Nice2Meet 
---
Mijn leven 
Vrouw & Relatie 
AstroLink 
Uw horoscoop vandaag 
De Psycholoog 
---
Contact 
Abonneeservice 
Advertentietarieven 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
Alle uitslagen, standen, programma's 
De Olympische Winterspelen van Salt Lake City 
[terug]
 D E   T E L E G R A A F   B I N N E N L A N D 
 
  Meer autoschades
door volle wegen

   
 

SASSENHEIM - Het toenemend aantal wagens op de Nederlandse wegen is er de oorzaak van dat het aantal autoschades flink is gestegen. Ook het grotere aandeel lease-auto's draagt daaraan bij.

Dat vermoeden werd gisteren geuit door de vereniging van autoherstellers FOCWA, vooruitlopend op de driedaagse vakbeurs Crash. "Een gemiddelde automobilist heeft eenmaal per vier à vijf jaar een ongeval, maar een leaserijder elk jaar", aldus secretaris J. Koolen van de vakgroep schadeherstel van de FOCWA.

Alle verkeersdrempels en rotondes ten spijt groeit het aantal autoschades in Nederland. Het aantal auto-ongevallen is de afgelopen twee jaar met 50.000 tot 100.000 per jaar toegenomen tot ruim 1,3 miljoen per jaar.

Door de vele aanrijdingen (meestal kopstaart en rechtsvoor, na voorrangsfouten) hebben de schadeherstellers volop werk. Ze moeten zelfs de salarissen verhogen om te voorkomen dat werknemers naar de concurrent vertrekken. De hogere loonkosten zijn de voornaamste reden dat het gemiddelde schadebedrag flink hoger wordt.

Een botsing kostte twee jaar geleden gemiddeld zo'n 1200 euro, maar dat stijgt rap naar 1500 euro, verwacht de FOCWA. De hogere loonkosten worden niet helemaal goedgemaakt door de mogelijk lagere materiaalkosten. Door de vrijere handel in Europa worden de onderdelen hier wellicht iets goedkoper.

(ANP)




 

zoek naar gerelateerde artikelen


vr 8 maart 2002

[terug]
     
© 1996-2002 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.