AMSTERDAM - Gratis en voor niets bellen met je mobiele telefoon. Dat lijkt te mooi om waar te zijn, maar het is toch realiteit geworden. Criminele bendes blijken onbeperkt belgemak te hebben zonder ooit een rekening te ontvangen. Een nachtmerrie voor KPN Mobile, die sinds enige tijd met deze nieuwe fraude wordt geconfronteerd.
De werkwijze van de criminelen is even simpel als doeltreffend. Handlangers die bij benzinestations en restaurants werken, verzamelen creditcardnummers van klanten die afrekenen met Eurocard/Mastercard. Zij noteren tevens de unieke driecijferige code.
Deze code staat achterop iedere Eurocard/Mastercard en correspondeert met het nummer van de kaarthouder op de voorzijde. De code op de achterzijde is juist bedoeld als een extra identificatie-check.
Met deze 'gestolen' creditcardnummers slagen de criminelen erin om beltegoeden op te waarderen van telefoons met KPN Hi PrePay.
Hi PrePay is bellen zonder de maandelijkse kosten van een abonnement. Hi PrePay-cliënten beschikken over een beltegoed waarmee de gesprekskosten worden afgerekend. Het beltegoed is via de telefoon gemakkelijk automatisch op te waarderen met de Rabofoon, Girofoon of Eurocard/Mastercard.
De laatste maanden worden houders van creditcards geconfronteerd met afschrijvingen van hun rekening voor het opwaarderen van beltegoeden Hi PrePay. Zij kunnen echter aantonen dat ze nooit in het bezit van een PrePay-toestel zijn geweest. De bedragen waarmee wordt opgewaardeerd, zijn 30, 40 en 50 euro.
"Het eerste dat ik te horen kreeg toen ik Interpay belde was: Oh, dat is zeker weer Hi PrePay", aldus een van de gedupeerde kaarthouders. "Diezelfde dag hadden ze een aantal soortgelijke meldingen gehad."
De 'gestolen' beltegoeden worden overigens niet alleen voor privé-gebruik benut. De kaarten met de beltegoeden worden ook benut in belhuizen om daarmee (betaalde) internationale telefoongesprekken te voeren.
KPN Mobile zit behoorlijk met de zaak in de maag. Volgens KPN draait ze zelf op voor de schade omdat de creditcardhouders schadeloos worden gesteld. Het telefoonbedrijf wil niets kwijt over de omvang van het misbruik.
Interpay-woordvoerder Marcel Woutersen doet daar evenmin mededelingen over. Volgens Interpay worden bij de transacties van Eurocard/Mastercard & PrePay extra controles uitgevoerd, juist om de "echtheid" vast te stellen. Ook is het aantal creditcardnummers dat aan één gsm-nummer kan worden gekoppeld, tot een maximum beperkt. "Alles is erop gericht om de georganiseerde misdaad een stap voor te blijven, maar misbruik valt nooit helemaal uit te sluiten."
Voorzover bekend is het in Nederland voor het eerst dat deze vorm van fraude de kop opsteekt. In Engeland werd het telecombedrijf BTCelnet vorig jaar getroffen door criminelen die ook de beltegoeden van hun prepay-kaarten met 'gestolen' creditcardnummers opwaardeerden. Fraudebestrijders maken zich steeds meer zorgen over het gemak waarmee creditcardgegevens kunnen worden misbruikt.
Deze krant was onlangs getuige van een demonstratie voor fraudebestrijders van een internetsite, waarop met behulp van bepaalde rekenmethodes een eigen 'geldig' creditcardnummer kan worden samengesteld. Met dit nepnummer kan vervolgens naar hartelust op het world wide web worden gewinkeld, of, zoals in dit geval, een beltegoed worden opgewaardeerd.
Het Interregionaal Fraude Team (IFT) Telecomfraude in Groningen is op de hoogte van de nieuwe fraude. Om gezamenlijk de strijd aan te binden ondertekenen het openbaar ministerie en de telecomsector op 13 maart aanstaande een convenant waarin beide partijen hun inspanningsverplichtingen vastleggen. Als de telefoonbedrijven hun producten voldoende beveiligen, is justitie bereid capaciteit voor opsporing en vervolging ter beschikking te stellen.