De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
ma 25 februari 2002  
---
Nieuwsportaal
---
Uit de krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
---
En verder 
De euro 
PC Thuis 2001 
Begroting 2002 
De prins en Maxima 
Over Geld 
Fiscus 2001 
Scorebord 
Auto op vrijdag 
Filmpagina 
Woonpagina 
Reispagina 
Jaaroverzicht 2001 
---
Ga naar 
De Olympische Winterspelen van Salt Lake City 
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Woonkrant 
VacatureTelegraaf 
DFT 
CrazyLife 
Weerkamer 
Al onze specials 
Headlines 
Wereldfoto's 
Wereldfotos 
Reageer op 't nieuws 
---
Kopen 
Speurders 
De scherpste prijzen 
bij ElCheapo 
---
Met Elkaar 
Netmail 
Ontmoet elkaar 
bij Nice2Meet 
---
Mijn leven 
Vrouw & Relatie 
AstroLink 
Uw horoscoop vandaag 
De Psycholoog 
---
Contact 
Abonneeservice 
Advertentietarieven 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
Het huwelijk van de prins en Máxima 
Alle uitslagen, standen, programma's 
[terug]
 D E   F I N A N C I Ë L E   T E L E G R A A F 
 
ACTUEEL FINANCIEEL NIEUWS: WWW.DFT.NL
  Copaco zet dit jaar zinnen op groei van marktaandeel
   
 

EINDHOVEN - Het Eindhovense Copaco laat dit jaar zijn winstdoelstelling varen. De computergroothandel hanteert als gulden regel een nettowinstmarge van 2 procent. "We nemen dit jaar met minder genoegen", kondigt bestuursvoorzitter Jos Reijers aan. Het vergroten van het marktaandeel is nu belangrijker. Copaco wil daarbij profiteren van de zwakke ict-markt.

Klik op de foto voor een afbeelding op volle grootte (426x282, 20kb)
Jos Reijers (R) en Wim Geraats ...Profiteren van de zwakke ict-markt...
De Eindhovenaren verschijnen daarbij fris aan de start. Intern is vorig jaar schoon schip gemaakt. "We willen een marktaandeel pakken, zodat we een sterke positie hebben als de markt weer aantrekt", zegt Reijers. Hij mikt erop dat er partijen zijn die door de zwakke markt de race niet bij kunnen houden. "Die vallen af, zodat wij kunnen groeien."

In het jaar 2000 was Copaco zelf nog een zwakke broeder. Maar Reijers zegt organisatorisch orde op zaken te hebben gesteld. "Die rode cijfers van het jaar 2000 waren eens maar nooit weer. Als je een paar dingen niet goed doet, zie je je winst al wegsmelten." Twee belangrijke zaken gingen fout bij Copaco: integratie van overgenomen bedrijven en voorraadbeheer. Die zaken zijn nu op orde. Reijers: "Als het nu misgaat, ligt het niet aan de interne situatie. Dan is de buitenwereld de schuldige."

Voorraadbeheer is de achilleshiel van Copaco. Een foutje en de boel loopt in het honderd. "Als je als distributiebedrijf niet de juiste voorraad hebt, dan kun je daar zwaar op verliezen", constateert de topman. "Het kan natuurlijk niet, maar eigenlijk zou onze voorraad altijd nul moeten zijn. Pas dan doen we het helemaal goed."

Vorig jaar daalde het aantal voorraaddagen bij Copaco van 22 naar 18. Daarnaast heeft het Copaco-bestuur zijn handen vol gehad aan de overnames die het bedrijf in Nederland had gedaan. "De integratie daarvan ging niet van een leien dakje, zodanig dat we in 2000 in het rood doken. We hebben inmiddels rigoureuze maatregelen getroffen op het gebied van verhuizingen van de servicediensten, saneren van niet aan de winst bijdragende productlijnen en het samenbrengen van activiteiten op een betrouwbaar it-platform."

De integratie van de overgenomen bedrijven is inmiddels voltooid. Daarbij is gekozen voor een merknaam: Copaco. "Klanten, voornamelijk computerverkopers, begrepen het niet dat ze verschillende rekeningen kregen van diverse Copaco-bedrijven. Daarbij kwam dat de marketinginspanning van vier merknamen veel tijd vergde. "Dat werd te veel van het goede en hebben we gekozen om alles om te labelen naar Copaco", aldus Reijers. De maatregelen leidden ertoe dat Copaco vorig jaar weer winst maakte.

Reijers is er trots op dat het gerapporteerde winstcijfer - als een van de weinige bedrijven in de automatiseringshoek - tot stand is gekomen zonder winstwaarschuwing. De vorig jaar februari gedane winstvoorspelling van €4,5 miljoen werd zelfs enkele malen bevestigd. Het bleek een heel voorzichtige voorspelling, want uiteindelijk kwam de winst uit op €5,7 miljoen. "We zijn daarmee een soort witte raaf binnen de sector geweest", constateert Reijers fijntjes. "De beursnotering werkte daarbij als een gezonde adem in onze nek. Het zorgt ervoor dat je jezelf grote discipline oplegt."

Voor dit jaar durft het distributiebedrijf echter geen winstvoorspelling te doen. Zelfs geen voorzichtige zoals vorig jaar. "Dit jaar is het lastiger voorspellen", zegt Reijers. "Door een belabberd vierde kwartaal staat de sector er niet optimaal voor. Er is nog een te grote aarzeling in de markt. We hopen op herstel van de markt in de tweede helft van het jaar."

Tot die tijd voorziet Reijers een stilstaande ict-markt. Wel durft Reijers weer heel voorzichtig naar nieuwe overnamekansen te kijken. Vorig jaar werd al een blik geworpen op de distributieactiviteiten van Landis, maar die bleken voornamelijk internationaal gericht.

En daar durft Reijers nog niet aan, ondanks dat hij vier jaar geleden, ten tijde van de beursgang van Copaco, al riep internationale ambities te koesteren. "Daar ben ik op teruggekomen. We zijn nog een maatje te klein om buitenlandse avonturen aan te gaan."




 

zoek naar gerelateerde artikelen


ma 25 februari 2002

[terug]
     
© 1996-2002 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.