De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
ma 25 februari 2002  
---
Nieuwsportaal
---
Uit de krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
---
En verder 
De euro 
PC Thuis 2001 
Begroting 2002 
De prins en Maxima 
Over Geld 
Fiscus 2001 
Scorebord 
Auto op vrijdag 
Filmpagina 
Woonpagina 
Reispagina 
Jaaroverzicht 2001 
---
Ga naar 
De Olympische Winterspelen van Salt Lake City 
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Woonkrant 
VacatureTelegraaf 
DFT 
CrazyLife 
Weerkamer 
Al onze specials 
Headlines 
Wereldfoto's 
Wereldfotos 
Reageer op 't nieuws 
---
Kopen 
Speurders 
De scherpste prijzen 
bij ElCheapo 
---
Met Elkaar 
Netmail 
Ontmoet elkaar 
bij Nice2Meet 
---
Mijn leven 
Vrouw & Relatie 
AstroLink 
Uw horoscoop vandaag 
De Psycholoog 
---
Contact 
Abonneeservice 
Advertentietarieven 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
Het huwelijk van de prins en Máxima 
Alle uitslagen, standen, programma's 
[terug]
 D E   F I N A N C I Ë L E   T E L E G R A A F 
 
ACTUEEL FINANCIEEL NIEUWS: WWW.DFT.NL
  'Meer files door fiscale bijtelling bedrijfsbusje'
   
 

DELFT - De maatregel van staatssecretaris Bos (Financiën) om woon-werkverkeer van bedrijfsauto's fiscaal te belasten werkt averechts. De maatregel, die sinds begin dit jaar geldt, levert dagelijks ruim één miljoen autokilometers extra op en langere files.

Daarvoor waarschuwt MKB-Nederland op grond van onderzoek in de achterban.

Brancheverenigingen van hoveniers-, schilders-, installatie-, metaal- en bouwbedrijven signaleren op grote schaal calculerende werknemers.

De fiscus behandelt grijze kentekens hetzelfde als personenauto's. Dit betekent dat ritten van en naar huis worden aangemerkt als te belasten privékilometers. Werknemers uit genoemde sectoren hebben geen trek in deze financiële aderlating. Uit protest nemen ze de bedrijfsauto niet langer mee naar huis, maar parkeren deze eerst bij de baas. In de ochtend- en avondspits worden daardoor nu meer kilometers gereden dan voor de invoering van de fiscale regeling. Naar schatting rijden er in ons land ongeveer 250.000 busjes rond met een grijs kenteken.

Hans de Boer, voorzitter van MKB-Nederland, beschuldigt bewindsman Bos van woordbreuk en roept de Tweede Kamer op snel een wetswijziging in te voeren om de nadelige gevolgen op te vangen. "Werknemers en werkgevers balen als een stekker van deze struisvogelpolitiek. Samen met mijn klassenvijand Lodewijk de Waal (FNV-voorzitter, red.) heb ik vorig jaar met Bos de afspraak gemaakt dat grijze kentekenauto's een vaste bijtelling zouden krijgen van 10 procent zonder kilometeradministratie. Op eigen houtje besloot hij later toch geen onderscheid te maken tussen bedrijfsbusjes en personenauto's. Triest is helemaal dat hij de waanzinnige maatregel aan de Tweede Kamer presenteerde als een milieumaatregel." MKB-Nederland wordt in deze kruistocht gesteund door FNV Bondgenoten, de grootste vakbond van ons land. "Hier is het laatste woord nog niet over gezegd", aldus een woordvoerster. Zij benadrukt dat de maatregel van Bos niet alleen inefficiënt en onhandig is, maar werknemers "vooral veel extra tijd kost, met alle gevolgen van dien".

De grootschalige gedragsverandering wordt ook gesignaleerd bij ambtenaren en servicemonteurs, die op onregelmatige tijden beschikbaar moeten zijn en daarom de bedrijfsauto voor de huisdeur hebben staan. Zelfs het ministerie van Verkeer en Waterstaat slaat hier alarm over en pleitte voor ontheffing voor ambtenaren. "Het is van belang dat we als overheid ergens snel ter plekke kunnen zijn. Denk bijvoorbeeld aan dienstauto's om snel bij bedreigde dijken of bij strooiwagens te komen. Als medewerkers massaal hun auto laten staan, hebben we een probleem", zo staat te lezen in een interne notitie van het ministerie waar deze krant de hand op wist te leggen. Particuliere servicebedrijven vrezen voor hun klandizie en slechtere service, als monteurs in de avonduren en weekeinden niet meer meteen klaar staan. Volgens De Boer leidt de maatregel niet alleen tot meer autokilometers en extra files. "De overheid wil de lastendruk voor het bedrijfsleven sterk terugdringen, maar bereikt met dit soort maatregelen het tegendeel. Wat Bos doet is louter fiscale inhaligheid en wij mogen bloeden." Bos zou werknemers op verkeerde gedachten brengen. "Mkb'ers zijn gezagstrouwe mensen, maar dit lokt fraude en burgerlijke ongehoorzaamheid uit. Werkgevers op hun beurt hebben geen zin in hogere loonkosten. Die hebben al problemen genoeg."

De Boers alternatief is simpel. "Vanwege het overwegend zakelijke karakter van de verreden kilometers met een busje moeten de woon-werkkilometers als volledig zakelijk worden aangemerkt. Hierdoor voorkom je ongewenst omrijgedrag." De FNV stelt voor gebruikers van een bedrijfsauto via een kilometerregistratie te laten aangeven dat ze hun auto alleen gebruiken voor woon-werkverkeer. De Boer ziet dat niet zitten, omdat dit "ook weer een extra papierwinkel tot gevolg heeft".




 

zoek naar gerelateerde artikelen


ma 25 februari 2002

[terug]
     
© 1996-2002 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.