AMSTERDAM - De plannen van verkeersminister Netelenbos om klassieke wagens van de openbare weg te weren, bedreigen de werkgelegenheid van duizenden werknemers in de autorestauratiebranche.
Als de PvdA-minister haar voornemens doorzet om oudere wagens van de weg te halen, kunnen ruim 200 bedrijven die gespecialiseerd zijn in het onderhoud, opknappen en keuren van deze oude wagens de garagedeuren onmiddellijk sluiten. Dit geldt ook voor veel niet-branchegebonden firma's die incidenteel aan het blikken culturele erfgoed sleutelen.
De inmiddels veel bekritiseerde plannen van de bewindsvrouw zouden bovendien een forse aderlating betekenen voor 's lands schatkist, die miljoenen euro's aan omzetbelasting zou mislopen. De autorestauratiebranche heeft becijferd dat ze jaarlijks een omzet van bijna 150 miljoen euro boekt met allerhande werkzaamheden aan de 150.000 auto's van voor 1976 die nog in ons land rondrijden.
De gespecialiseerde 'oldtimerbedrijven' verdienen het meest aan het onderhoud en reparatie van de klassiekers: jaarlijks circa 102 miljoen euro. De ongeveer 500 auto's die elke twaalf maanden ter volledige restauratie worden aangebonden brengen ruim 45 miljoen euro in het laatje van de branche.