AMSTERDAM - De Postbank is deze week overspoeld door klachten van rekeninghouders omdat de bank hen ten onrechte 7 euro per giropas in rekening heeft gebracht. Enkele duizenden klanten die gekozen hadden voor een gratis basispas van de bank, zagen afgelopen week toch een afboeking op hun afschrift staan.
De klachtenstroom is het gevolg van de invoering van een betaalde giropas. Vorig jaar kregen rekeninghouders van de Postbank de keus tussen een uitgeklede gratis pas of een betaalde bankpas met dezelfde mogelijkheden. Rekeninghouders die de gratis pas wilden hebben, moesten dat afgelopen september aan de Postbank melden.
Met de gratis pas kan men alleen nog in Nederlandse winkels en bij vestigingen van de Postbank en ING terecht. Alleen de pas van 7 euro werkt ook bij geldopnames bij andere banken en bij betalingen in het buitenland.
Een woordvoerster van de Postbank bevestigt dat een kleine drieduizend klanten van de bank geklaagd hebben over foute afboekingen. "Dat lijkt veel, maar op het aantal van twee miljoen rekeninghouders waarbij de incasso inmiddels is uitgevoerd, valt het eigenlijk wel mee." Klagende klanten waarbij nu ten onrechte geld is afgeschreven, krijgen van de bank te horen dat ze schriftelijk tegen de fout in beroep dienen te gaan. Bovendien moeten zij daarbij een kopie van het oorspronkelijke opdrachtformulier opsturen, waarop ze destijds de gratis variant hebben aangekruist.
Volgens de Consumentenbond moeten klagende klanten op hun woord worden geloofd, moet het geld worden teruggestort en moeten ze alsnog een gratis basispas krijgen."