De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
do 21 februari 2002  
---
Nieuwsportaal
---
Uit de krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
---
En verder 
De euro 
PC Thuis 2001 
Begroting 2002 
De prins en Maxima 
Over Geld 
Fiscus 2001 
Scorebord 
Auto op vrijdag 
Filmpagina 
Woonpagina 
Reispagina 
Jaaroverzicht 2001 
---
Ga naar 
De Olympische Winterspelen van Salt Lake City 
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Woonkrant 
VacatureTelegraaf 
DFT 
CrazyLife 
Weerkamer 
Al onze specials 
Headlines 
Wereldfoto's 
Wereldfotos 
Reageer op 't nieuws 
---
Kopen 
Speurders 
De scherpste prijzen 
bij ElCheapo 
---
Met Elkaar 
Netmail 
Ontmoet elkaar 
bij Nice2Meet 
---
Mijn leven 
Vrouw & Relatie 
AstroLink 
Uw horoscoop vandaag 
De Psycholoog 
---
Contact 
Abonneeservice 
Advertentietarieven 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
Het huwelijk van de prins en Máxima 
Alle uitslagen, standen, programma's 
[terug]
 D E   F I N A N C I Ë L E   T E L E G R A A F 
 
ACTUEEL FINANCIEEL NIEUWS: WWW.DFT.NL
  Telfort-topman is sceptisch
over laatste mobiele snufjes

   
 

CANNES - "Al het ijzerwerk is prachtig, maar hoe maak ik mijn klanten er gelukkig mee?" Ton aan de Stegge, president-directeur van het mobiele telecombedrijf Telfort, heeft die vraag de afgelopen dagen al aan heel wat leveranciers op de telecombeurs in de Zuid-Franse badplaats Cannes gesteld.

Klik op de foto voor een afbeelding op volle grootte (426x284, 18kb)
Of de consument alle nieuwe technologie wil, moet nog blijken. (Foto: ANP)
"Meestal kreeg ik een ontwijkend antwoord als ik met mijn vragen kwam bij de demonstratie van het zoveelste fraaie stukje technologie. Kasten werden opengetrokken om te laten zien wat er wel allemaal aan elektronica in zat, allerlei prachtige apparaatjes getoond waarmee dankzij nog snellere chips en betere software technologische hoogstandjes konden worden gehaald. Of de consument dat ook wel allemaal wil, zal mijns inziens nog moeten blijken", zegt hij.

Samen met Patrick Morley, ex KPN-baas en tegenwoordig directeur/mede-eigenaar van het bedrijf Bwirelezz, liep Aan de Stegge een groot aantal fabrikanten/leveranciers op de beurs af.

Morley ontwikkelt en bouwt voor Telfort, dat binnenkort wordt omgedoopt tot O2, allerlei toepassingen op het gebied van wap, een vorm van mobiele datacommunicatie. Ook daarbij blijft het soms een vorm van koffiedik kijken, want wat de klant nu precies wil, is nog steeds onduidelijk. "De creativiteit zit echt bij de klant. Die bepaalt wat een succes wordt en wat een mislukking."

Voor de industrie is dat lastig. Maar wat dat betreft moet zij toch ook wel de hand in eigen boezem steken, vindt de Telfort-topman. "Teveel is altijd gedacht vanuit het standpunt van de techniek, niet van wat de klant wil." Dat dit tot verrassingen leidt, bleek wel uit de ongekende populariteit van sms. "Niemand had kunnen voorspellen dat er zoveel sms-berichten zouden worden verstuurd als nu. Het afgelopen jaar waren dat er bij Telfort alleen al 1,3 miljoen per dag, dit jaar gaan we daar weer dik overheen." Technologisch is het, zo werd door veel fabrikanten trots gedemonstreerd, nu al mogelijk om videobestanden relatief razendsnel mobiel te downloaden. Dit dankzij umts en als voorloper daarvan gprs. Maar een hele film binnenhalen via het mobieltje zal voorlopig toch nog wel een utopie blijven, geeft Morley toe. Dat zal veel te kostbaar zijn, want bij de huidige technologie ben je dan al gauw €45 kwijt. Pas over een jaar of vijf zou dat met modernere compressietechnieken betaalbaar worden.

Veel eerder denkt Aan de Stegge dan ook aan toepassingen als het tonen van doelpunten tijdens een wedstrijd. "Stel dat ik geregistreerd zou staan als Ajax-fan, dan zou ik na een doelpunt een berichtje op mijn mobieltje kunnen krijgen. Ik zou dan een herhaling van dat doelpunt, zeg zo'n 20 seconden, op het schermpje van mijn mobieltje kunnen laten zien. Ik ben best bereid daarvoor een halve euro te betalen. Niet veel meer, want het moet in ieder geval betaalbaar en leuk blijven", meent de Telfort-topman.




 

zoek naar gerelateerde artikelen


do 21 februari 2002

[terug]
     
© 1996-2002 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.