De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
do 21 februari 2002  
---
Nieuwsportaal
---
Uit de krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
---
En verder 
De euro 
PC Thuis 2001 
Begroting 2002 
De prins en Maxima 
Over Geld 
Fiscus 2001 
Scorebord 
Auto op vrijdag 
Filmpagina 
Woonpagina 
Reispagina 
Jaaroverzicht 2001 
---
Ga naar 
De Olympische Winterspelen van Salt Lake City 
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Woonkrant 
VacatureTelegraaf 
DFT 
CrazyLife 
Weerkamer 
Al onze specials 
Headlines 
Wereldfoto's 
Wereldfotos 
Reageer op 't nieuws 
---
Kopen 
Speurders 
De scherpste prijzen 
bij ElCheapo 
---
Met Elkaar 
Netmail 
Ontmoet elkaar 
bij Nice2Meet 
---
Mijn leven 
Vrouw & Relatie 
AstroLink 
Uw horoscoop vandaag 
De Psycholoog 
---
Contact 
Abonneeservice 
Advertentietarieven 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
Het huwelijk van de prins en Máxima 
Alle uitslagen, standen, programma's 
[terug]
 D E   T E L E G R A A F   B U I T E N L A N D 
 
  Treinramp: springen of verbranden

Van onze correspondent

   
 

REQA AL-GHARBIYA - De overlevenden van de treinramp in Egypte, die gisteren meer dan 370 doden tot gevolg had, verhaalden van een rijdend inferno waaruit door overbevolking van de treinstellen en tralies voor de ramen nauwelijks te ontsnappen viel. Wie kon, sprong uit de rijdende trein, waarbij ook een groot aantal slachtoffers viel.

Klik op de foto voor een afbeelding op volle grootte (284x426, 25kb)
Zwaar verbrand, maar levend tevoorschijn gekomen uit de hel van de treinramp, laat deze jonge Egyptenaar zich behandelen in het ziekenhuis an Al Ajat. Er zijn zeker 370 doden te bereuren. (Foto: EPA)
Zo'n 100 verbrande lijken lagen gisteren langs de spoorlijn bij de plaats Reqa al-Gharbiya, op zo'n 70 kilometer ten zuiden van de hoofdstad Cairo. In de zwartgeblakerde rijtuigen zaten lichamen nog klem tussen de tralies.

"De mensen vochten om uit de trein te komen. De rook verstikte ons, we gooiden elkaar letterlijk uit de wagons. Ik ben gesprongen omdat ik niet wilde verbranden", vertelt een 22-jarige overlevende die in het plaatselijke hospitaal een gebroken hand in het gips laat zetten.

Vakantie

Het was het trieste eindpunt voor een reis die zo vol goede moed dinsdagnacht was begonnen.

Klik op de foto voor een afbeelding op volle grootte (335x512, 34kb)
. (Foto: ANP)
Treinnummer 820 van Cairo naar Aswan zat vol vrolijke Egyptenaren die op weg waren naar familie op het platteland om de Eid-al-Adha-vakantie te vieren, de feestdagen die de hadj, de pelgrimreis naar Mekka, eren. Treinstellen waarin normaal gesproken zo'n 150 mensen reizen, zouden nu door het dubbele aantal zijn bevolkt, waaronder veel families met kinderen.

De ramptrein was een goedkope boemel en daarom minder in trek bij toeristen die meestal een snellere verbinding naar de toeristische trekpleisters Luxor en Aswan nemen. Vandaar dat er waarschijnlijk geen buitenlandse slachtoffers zijn.

Ook bij de Nederlandse ambassade in Cairo ging men er gisteren vanuit dat er geen landgenoten onder de slachtoffers waren. ,,Al is het natuurlijk nooit uitgesloten dat een enkeling toch deze trein heeft genomen om het 'echte Egyptische leven' mee te maken, maar gelukkig lijkt het daar niet op", aldus een woordvoerster.

Oventje

Aangenomen wordt dat het vuur veroorzaakt is door een omvallend oventje. Het is niet ongewoon in Egyptische treinen dat de passagiers hun eigen voedsel koken op meegebrachte gasbranders. Het vuur heeft zich door de wind, veroorzaakt door de open ramen in de voortsnellende trein, razendsnel verspreid.

Omdat de brand in het achterste treinstel begon, had de machinist in eerste instantie niet in de gaten wat er gebeurde en reed het in vlammen staande gevaarte nog enige kilometers door.

Volgens de spoorwegautoriteiten heeft de bestuurder later juist gehandeld door de brandende treinstellen los te koppelen van de rest van de trein. Daarmee heeft hij waarschijnlijk honderden levens gered.

Verkeersrampen zijn in Egypte niet ongewoon. Meestal zijn het echter catastrofes op de overvolle wegen, veroorzaakt door gammele bussen of vrachtwagens. Het treinverkeer heeft een wat betere reputatie, maar ook daar zijn calamiteiten niet ongewoon. Het treinongeluk van gisteren was echter verreweg het ernstigste uit de 150-jarige geschiedenis van de Egyptische spoorwegen.




 

zoek naar gerelateerde artikelen


do 21 februari 2002

[terug]
     
© 1996-2002 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.