De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
vr 15 februari 2002  
---
Nieuwsportaal
---
Uit de krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
---
En verder 
De euro 
PC Thuis 2001 
Begroting 2002 
De prins en Maxima 
Over Geld 
Fiscus 2001 
Scorebord 
Auto op vrijdag 
Filmpagina 
Woonpagina 
Reispagina 
Jaaroverzicht 2001 
---
Ga naar 
Het huwelijk van de prins en Máxima 
De Olympische Winterspelen van Salt Lake City 
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Woonkrant 
VacatureTelegraaf 
DFT 
CrazyLife 
Weerkamer 
Al onze specials 
Headlines 
Wereldfoto's 
Wereldfotos 
Reageer op 't nieuws 
---
Kopen 
 Speurders 
ElCheapo 
---
Met Elkaar 
Netmail 
Nice2Meet 
---
Mijn leven 
Vrouw & Relatie 
AstroLink 
Uw horoscoop vandaag 
De Psycholoog 
---
Contact 
Abonneeservice 
Advertentietarieven 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 

Alle uitslagen, standen, programma's 
[terug]
 D E   F I N A N C I Ë L E   T E L E G R A A F 
 
ACTUEEL FINANCIEEL NIEUWS: WWW.DFT.NL
  Solide cijfers van was-
en voedingsmiddelenconcern

Van een onzer verslaggeefsters

   
 

ROTTERDAM - Crisis in Argentinië, aanslagen in Amerika en een wereldwijd terugvallende economie lijken Unilever niet of nauwelijks te deren. Het was- en voedingsmiddelenconcern presenteerde gisteren een vrijwel smetteloos resultaat. En dat de raad van bestuur tevreden was, kon niemand ontgaan. Het normaal zo conservatieve Unilever wisselde groeicijfers af met vlotte reclamespots van de meest succesvolle producten.

Na de bekendmaking van de resultaten liet bestuursvoorzitter Antony Burgmans zelfs nog even zijn gevoelige kant zien. De schoonmaakmiddelen Andy en Cif werden door hem in de echt verbonden.

Klik op de foto voor een afbeelding op volle grootte (426x284, 14kb)
Anthony Burgmans sloot gisteren het huwelijk tussen Andy en Cif. Foto: ANP (Foto: ANP)
Door het 'huwelijk' verdwijnt de naam Andy, wat het concern weer iets dichter bij het einddoel: 400 merken in 2004, brengt. Vorig jaar werd met de leidende merken die inmiddels 84% van de totale activiteiten uitmaken, een omzetgroei behaald van 5,3%. Een jaar eerder was dit nog 3,8%. De merkensanering ligt volgens de was- en voedingsmiddelengigant goed op schema. In 2001 zijn weer 100 merken van het toneel verdwenen. "We zitten nu op zo'n 900 namen", weet de topman. Dit betekent dat er de komende twee jaar nog 500 moeten verdwijnen.

Moet er dan geen versnelling doorgevoerd worden? "Hoe verder we komen in de operatie hoe moeilijker het wordt. De merken worden immers groter en daar moeten we voorzichtig mee omgaan", verklaart Burgmans de wat langzamere reductie van het afgelopen jaar. Waarom kleine namen als Sunlight en Vim nog steeds in het supermarktschap te vinden zijn, weet hij ook niet. "Het verbaast me echt dat we dat nog verkopen. Ik dacht dat deze al lang vertrokken waren", aldus Burgmans die zegt te verwachten dat zowel Sunlight als Vim geen lang leven meer beschoren is. Terwijl er dus nog veel merken moeten verdwijnen, voorziet de bestuursvoorzitter hier geen problemen. "Neemt u van mij maar aan dat we in 2004 op 400 zitten."

Klik op de foto voor een afbeelding op volle grootte (500x492, 45kb)
.
Unilever is de laatste jaren opgeschoven van een productbedrijf naar een merkbedrijf. Om dat te ondersteunen zien we ook meer en meer retailactiviteiten van de voedings- en wasmiddelenproducent opduiken. Zo zijn er immers onder meer Lipton thee winkels, Bertolli lunchshops en Unox soup-winkels in verschillende landen te vinden. "Merken zijn nu groter dan de vroegere producten. De winkelactiviteit is dan ook vooral bedoeld om onze klanten op een andere manier met ons merk te laten kennismaken", zegt de bestuursvoorzitter die echter wel wil benadrukken dat zijn onderneming nooit een retailer zal worden.

Tussen alle mooie groeicijfers van het concern viel de wat geringe autonome groei in de VS wel op. Daar werd exclusief acquisities en desinvesteringen slechts 2% meer verkocht. "De integratie van Bestfoods is echt een gigantische klus geweest", benadrukt de topman. Ook de daling van de afzet van luxe parfums zorgde voor een wat lager resultaat in Noord Amerika. Na de aanslagen van 11 september is het reisverkeer aanzienlijk afgenomen. En juist luchthavens zijn traditioneel gezien een belangrijk koopplek voor dergelijke luxe geurtjes. Tegenover de geringe autonome groei in de VS stond een goede groei in Europa (4%), Azië (6%) en zelfs in Latijns Amerika, waar de omzet vooral dankzij een fors prijsaandeel toch nog een autonome groei van 5% vertoonde.

Unilever heeft het afgelopen jaar een nettowinst behaald van €1,85 miljard, een stijging van 66%. De omzet steeg 11% tot €53,4 miljard. De stijging van de omzet is grotendeels toe te schrijven aan de overname van het Amerikaanse Bestfoods in oktober 2000. De autonome omzet nam toe met 4%. Zonder bijzondere posten en afschrijving van goodwill steeg de winst met 12% tot €3,6 miljard. Dit was aan de bovenkant van de verwachtingen van analisten. Als een van de weinige ondernemingen durft de voeding- en zeepreus ook een voorspelling voor dit jaar af te geven. Voor 2002 wordt gerekend op een winstgroei voor bijzondere posten van net boven de 10%. De winst per aandeel kwam het afgelopen jaar uit op €1,84.

In het vierde kwartaal van 2001 zag de Brits/Nederlandse onderneming de omzet met 1% dalen tot €13,39 miljard. Oorzaak hiervan is het afstoten van een aantal dochterondernemingen in de laatste maanden van vorig jaar. De nettowinst schoot in het laatste kwartaal met 123% omhoog naar €228 miljoen.




 

zoek naar gerelateerde artikelen


vr 15 februari 2002

[terug]
     
© 1996-2002 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.