De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
wo 13 februari 2002  
---
Nieuwsportaal
---
Uit de krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
---
En verder 
De euro 
PC Thuis 2001 
Begroting 2002 
De prins en Maxima 
Over Geld 
Fiscus 2001 
Scorebord 
Auto op vrijdag 
Filmpagina 
Woonpagina 
Reispagina 
Jaaroverzicht 2001 
---
Ga naar 
Het huwelijk van de prins en Máxima 
De Olympische Winterspelen van Salt Lake City 
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Woonkrant 
VacatureTelegraaf 
DFT 
CrazyLife 
Weerkamer 
Al onze specials 
Headlines 
Wereldfoto's 
Wereldfotos 
Reageer op 't nieuws 
---
Kopen 
 Speurders 
ElCheapo 
---
Met Elkaar 
Netmail 
Nice2Meet 
---
Mijn leven 
Vrouw & Relatie 
AstroLink 
Uw horoscoop vandaag 
De Psycholoog 
---
Contact 
Abonneeservice 
Advertentietarieven 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 

Alle uitslagen, standen, programma's 
[terug]
 D E   T E L E G R A A F   T E L E S P O R T 
 
  Olympische tribunes
vol met sluikreclame

   
 

AMSTERDAM - door Dominique Weesie SALT LAKE CITY, woendag De organisatie van de Olympische Winterspelen heeft haar handen vol aan het verwijderen van ongewenste reclame-uitingen op de tribunes. Met name het Nederlandse legioen blijkt de uiterst strenge regels onophoudelijk te overtreden. Regelmatig worden zij hiertoe aangezet door de sponsors van NOC*NSF zelf, op wiens kosten het merendeel van de Nederlanders in Salt Lake City verblijft.

Het organisatiecomité spreekt schande over het ongegeneerde gedrag van het Nederlandse bedrijfsleven. De elf hoofdsponsors van het IOC, waaronder Kodak, Coca Cola, en McDonald's, hebben ieder 55 miljoen dollar (62,5 miljoen euro) betaald voor het exclusieve recht te mogen adverteren op de Winterspelen.

"De Nederlanders willen voor een dubbeltje op de eerste rij zitten", aldus een medewerker aan de toegangspoort van de Olympic Oval, die vertelt door de organisatie nog eens te zijn geïnstrueerd goed uit te kijken naar reclame-uitingen van niet-olympische sponsors. Inmiddels heeft het NOC*NSF een brandbrief gekregen waarin het comité gemaand wordt zo snel mogelijk maatregelen te ondernemen tegen de sluikreclame.

Voorbeelden

Voorbeelden zijn er te over. Zo stuurde telecomprovider Ben, één van de zeven sponsors van NOC*NSF, al zijn genodigden met Ben-shawls en Ben-vlaggen de tribune op. Ook Randstad en DSM, eveneens sponsors van NOC*NSF, maken zich schuldig aan illegale reclame-uitingen. Zo lopen de genodigden van de chemiereus met feloranje jassen rond waarop de naam van DSM vanaf flinke afstand zichtbaar is en wisten medewerkers van Randstad tijdens de 500 meter een spandoek binnen te smokkelen met daarop een levensgroot logo van het uitzendbureau.

Aegon, hoofdsponsor van de schaatsbond KNSB, heeft neptatoeages onder het publiek uitgedeeld met het logo van de verzekeraar. En niet zonder succes. Direct na de gouden race van haar zoon Jochem verscheen moeder Uytdehaage met het logo op haar wang in de uitzending van Studio Sport.

Ondanks dat ook Aegon illegaal te werk gaat, is het van de verzekeraar nog enigszins te begrijpen. Het bedrijf, dat jaarlijks zo'n 4,5 miljoen euro in de schaatssport steekt, is door het NOC*NSF zonder pardon aan de kant geschoven tijdens de Spelen in Salt Lake City. Het Nederlands Olympisch Comité doet immers exclusief zaken met haar eigen sponsors.

Het televisieoptreden van moeder Uytdehaage is voor de verzekeraar dan ook een schrale pleister op de wonde. "We mogen Jochem Uytdehaage en Renate Groenewold, nota bene onze eigen rijders, niet eens feliciteren met hun medaille, omdat we de portretrechten tijdens de Olympische Spelen aan NOC*NSF hebben moeten overdragen", stelt Jan Driessen, directeur communicatie van Aegon. "Om Jochem alsnog proficiat te wensen, hebben wij in de dagbladen een archieffoto gebruikt. Dat mag dan weer wel, maar is dat logisch?"




 

zoek naar gerelateerde artikelen


wo 13 februari 2002

[terug]
     
© 1996-2002 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.