AMSTERDAM - In de Hema in Noordwijk is gisteren de eerste volledige operationele zelfbedieningskassa van Nederland gepresenteerd. De klant kan met behulp van deze kassa zonder assistentie zelf aankopen scannen, inpakken en afrekenen met pinpas of chipknip. De hightech-kassa stond sinds 10 januari op proef in het Noordwijkse warenhuis, maar is gisteren definitief ingevoerd.
Het systeem is beveiligd met waarschuwingslichten, een camera, geïntegreerde magnetische artikelbeveiliging en toezichthoudend personeel in de buurt van de kassa. Ook is van de gescande artikelen meteen het gewicht bekend. Komt dit gewicht niet overeen met het artikel dat de klant in de tas op de weegschaal stopt, flitst meteen een waarschuwingslamp aan zodat het personeel weet dat er iets niet klopt.
Volgens Evert-Jan de Boer, franchise-eigenaar van Hema Noordwijk, is het daarom vrijwel onmogelijk dat de klant er zonder te betalen vandoor gaat.
De Boer: "Het 'scan, pin en go'-systeem heeft veel voordelen, waaronder een kortere wachttijd bij de kassa en meer privacy bij het afrekenen. Daarnaast heeft het winkelpersoneel meer de handen vrij om klanten te adviseren bij hun aankopen. Net als vroeger." De Boer denkt het apparaat inclusief software in 1,5 tot 2 jaar tijd te hebben terugverdiend.
De zelfbedieningskassa is een product van kassafabrikant NCR, die in de Verenigde Staten al 5000 van deze systemen heeft geplaatst. Volgens woordvoerster Maud Konijnenburg heeft ook een aantal grootwinkelbedrijven in Nederland inmiddels positief gereageerd.