De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
za 2 februari 2002  
---
Nieuwsportaal
---
Uit de krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
---
En verder 
De euro 
PC Thuis 2001 
Begroting 2002 
De prins en Maxima 
Over Geld 
Fiscus 2001 
Scorebord 
Auto op vrijdag 
Filmpagina 
Woonpagina 
Reispagina 
Jaaroverzicht 2001 
---
Ga naar 
Het huwelijk van de prins en Máxima 
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Woonkrant 
VacatureTelegraaf 
DFT 
CrazyLife 
Weerkamer 
Al onze specials 
Headlines 
Wereldfoto's 
Wereldfotos 
Reageer op 't nieuws 
---
Kopen 
 Speurders 
ElCheapo 
---
Met Elkaar 
Netmail 
Nice2Meet 
---
Mijn leven 
Vrouw & Relatie 
AstroLink 
Uw horoscoop vandaag 
De Psycholoog 
---
Contact 
Abonneeservice 
Advertentietarieven 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 

[terug]
 D E   F I N A N C I Ë L E   T E L E G R A A F 
 
ACTUEEL FINANCIEEL NIEUWS: WWW.DFT.NL
  Heineken koopt
Russisch Bravo

Van een onzer verslaggeefsters

   
 

AMSTERDAM - Heineken versterkt zijn positie in Rusland. De brouwer maakte gisteren bekend de Russische bierproducent Bravo International over te nemen voor maximaal $400 miljoen (€465 miljoen).

De Russische brouwer moet dan wel het komende jaar aan bepaalde volume- en prijsdoelen voldoen. De Nederlandse biergigant financiert de overname uit eigen middelen.

Heineken exporteert al sinds de jaren tachtig bier naar de snel groeiende Russische markt, maar wil nu ook met lokale merken het land betreden. Ook kan het Heineken-merk er nu lokaal worden gebrouwen.

De Russische biermarkt is in drie jaar verdubbeld tot meer dan 60 miljoen hectoliter. Naar verwachting behoort het land binnen een paar jaar tot de top vijf van wereldbiermarkten.

Bravo is volgens Heineken de snelst groeiende bierbrouwer van het land. De in Sint Petersburg gevestigde bierproducent opende zijn deuren in 1999. Afgelopen jaar verkocht Bravo al 2,5 miljoen hectoliter van het goudgele vocht.

Daarmee heeft het een marktaandeel van circa 17% verworven. In de regio Moskou is dat 7%.

Dit jaar komt de productie van Bravo naar verwachting uit op 4 miljoen hectoliter, aldus Heineken. Ter vergelijking: Heineken produceert jaarlijks circa 80 miljoen hectoliter.

Bravo voert de biermerken Ohota en Botchkarov. Daarnaast brouwt het bedrijf het Duitse merk Löwenbräu in licentie.

Behalve bier brengt Bravo International ook nog frisdranken en alcoholische mixdrankjes in Rusland op de markt.




 

zoek naar gerelateerde artikelen


za 2 februari 2002

[terug]
     
© 1996-2002 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.