De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
za 2 februari 2002  
---
Nieuwsportaal
---
Uit de krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
---
En verder 
De euro 
PC Thuis 2001 
Begroting 2002 
De prins en Maxima 
Over Geld 
Fiscus 2001 
Scorebord 
Auto op vrijdag 
Filmpagina 
Woonpagina 
Reispagina 
Jaaroverzicht 2001 
---
Ga naar 
Het huwelijk van de prins en Máxima 
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Woonkrant 
VacatureTelegraaf 
DFT 
CrazyLife 
Weerkamer 
Al onze specials 
Headlines 
Wereldfoto's 
Wereldfotos 
Reageer op 't nieuws 
---
Kopen 
 Speurders 
ElCheapo 
---
Met Elkaar 
Netmail 
Nice2Meet 
---
Mijn leven 
Vrouw & Relatie 
AstroLink 
Uw horoscoop vandaag 
De Psycholoog 
---
Contact 
Abonneeservice 
Advertentietarieven 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 

[terug]
 D E   T E L E G R A A F   B I N N E N L A N D 
 
  NS-top wil treinen
op tijd laten rijden

Van onze correspondent

   
 

UTRECHT - De nieuwe directie van de NS wil de treinen op tijd laten rijden, het personeelstekort oplossen en de werksfeer verbeteren. Dit zijn enkele plannen die de NS-top tijdens de presentatie in Utrecht gisteren heeft prijsgegeven.

Het bedrijf wil meer nadruk gaan leggen op haar maatschappelijke functie, zoals het op comfortabele wijze vervoeren van zoveel mogelijk reizigers. Daarbij is het wel belangrijk financieel de eigen broek op te houden, maar er wordt niet langer gestreefd naar winstmaximalisatie ten behoeve van een beursgang. Zo'n gang naar de beurs is daarmee dan ook onder deze directie van de baan.

De financiële resultaten van de NS in 2001 vallen overigens tegen. Het spoorbedrijf komt niet in de rode cijfers terecht, maar 2000 pakte beter uit. De resultaten van vorig jaar worden eind deze maand openbaar gemaakt.

Onrendabel

De op 3 januari aangetreden interim president-directeur Karel Noordzij noemde het verder van groot belang dat het bedrijf na een hectische periode wat tijd en rust krijgt.

Niettemin kondigde hij ook aan dat een aantal lopende verbeteringsplannen versneld wordt uitgevoerd. Naast de genoemde punten zullen ook enkele zeer onrendabele internationale treinen worden geschrapt. Het gaat daarbij om de Alpenexpres voor wintersporters en de AutoSlaap Expres. Ze gaan dit jaar voor het laatst de baan op, want vervanging van het bejaarde materieel wordt te duur. Het aantal verkooppunten voor internationale kaartjes wordt bovendien drastisch teruggebracht.

Het opheffen van deze internationale treinen en het reduceren van de verkooppunten kost ruim tachtig banen, maar de gedupeerden kunnen volgens Noordzij rekenen op vervangend werk. Om de punctualiteit - nu tachtig procent - te verbeteren wordt gewerkt aan een betere relatie met de organisaties van het ministerie van verkeer, zoals Railinfrabeheer. Machinisten krijgen weer net als vroeger een directe verbinding met de verkeersleiding en treinen moeten bij incidenten zoveel mogelijk blijven rijden. .

Nieuwe beloften over meer op tijd rijdende treinen kwamen er overigens niet. Noordzij: "Het doorvoeren van verbeteringen heeft tijd nodig. Ik hoop wel dat de reiziger in de komende maanden al merkt dat het proces in gang is gezet." De sociale veiligheid moet worden opgevoerd door op 24 probleemstations extra te surveilleren. Op drie inmiddels beruchte stations wordt bovendien de kaartcontrole geïntensiveerd. Ook worden meer bewakingscamera's opgehangen.




 

zoek naar gerelateerde artikelen


za 2 februari 2002

[terug]
     
© 1996-2002 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.