De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
vr 25 januari 2002  
---
Nieuwsportaal
---
Uit de krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
---
En verder 
PC Thuis 2001 
Begroting 2002 
De prins en Maxima 
Over Geld 
Fiscus 2001 
Scorebord 
Auto op vrijdag 
Filmpagina 
Woonpagina 
Reispagina 
Jaaroverzicht 2001 
---
Ga naar 
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Woonkrant 
VacatureTelegraaf 
DFT 
CrazyLife 
Weerkamer 
Al onze specials 
Headlines 
Wereldfoto's 
Wereldfotos 
Reageer op 't nieuws 
---
Kopen 
 Speurders 
ElCheapo 
---
Met Elkaar 
Cybercard 
Netmail 
Nice2Meet 
---
Mijn leven 
Vrouw & Relatie 
AstroLink 
De Psycholoog 
Uw horoscoop vandaag 
---
Contact 
Abonneeservice 
Advertentietarieven 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 

Alles over de euro 
Het huwelijk van de prins en Máxima 
Het Jaarboek 2001 
[terug]
 D E   T E L E G R A A F   B I N N E N L A N D 
 
  Treinen nu op tijd
na vertrek NS-top

   
 

door Jeroen Hendriks en Dominique Weesie UTRECHT - Het aantal treinen dat op tijd rijdt, is sinds het vertrek van NS-topman Hans Huisinga op 2 januari explosief gestegen. De eerste week van 2002 bedroeg het punctualiteitscijfer 81,3 procent, de tweede week 83,6 en afgelopen week zelfs 85,6 procent. Hiermee komt NS over de eerste drie weken van dit jaar op een gemiddelde punctualiteit van 83,5 procent.

De cijfers zijn opvallend, omdat het geplaagde spoorbedrijf het laatste kwartaal van vorig jaar nauwelijks boven de 75 procent wist uit te komen. Dit lage cijfer kostte Huisinga de kop.

De Tweede Kamer reageerde gisteren verheugd op de verbeteringen. De politici zien hierin ook het bewijs van sabotage.

Personeelscollectieven zouden zo topman Huisinga weg hebben willen krijgen. Onder zware druk van verkeersminister Netelenbos gooide Huisinga na de laatste dramatisch verlopen week van 2001 de handdoek in de ring. Dit tot grote vreugde van de radicale personeelscollectieven. Voor de collectieven - die het bedrijf volgens de minister 'doodziek' hebben gemaakt - was de missie volbracht toen de grondlegger van het gewraakte rondje om de kerk was vertrokken.

Interim-directeur Karel Noordzij, die het stokje heeft overgenomen, heeft geen verklaring waarom de treinen plotseling veel beter op tijd rijden, al gelooft hij niet dat de radicale personeelscollectieven de treinenloop het laatste kwartaal van 2001 opzettelijk heeft gesaboteerd.

In de war

Zijn woorden staan haaks op die van personeelsdirecteur Han Noten, die vlak voor het opstappen van Huisinga juist signaleerde dat een klein deel van het personeel de dienstregeling wel degelijk opzettelijk in de war schopte.

Opvallend is wel dat sinds het opstappen van Huisinga de websites van de collectieven zijn opgeheven, omdat zij Karel Noordzij en de nieuwe raad van commissarissen "een eerlijke kans" willen geven. Sindsdien is ook de punctualiteit met sprongen omhoog geschoten

Dit is ook in de Tweede Kamer niet onopgemerkt gebleven.

"De staatsgreep bij de NS heeft direct resultaat gehad", zegt VVD'er Hofstra. "De goede resultaten liggen niet aan de nieuwe president-commissaris en niet aan de nieuwe directeur, maar aan een klein groepje hardnekkige dwarsliggende personeelsleden dat zegt 'de directie is weg nu gaan wij weer aan het werk'", aldus de liberaal. "Als de nieuwe directie niet in staat is die club aan te pakken, dan is het offer van Huisinga voor niets geweest."

"Ik ben verheugd dat binnen een paar weken de punctualiteitcijfers zo snel oplopen want het was onacceptabel slecht voor de reiziger, maar we zijn er natuurlijk nog lang niet", zegt CDA'er Eurlings. "De stijging bevestigt het beeld dat een deel van het personeel onder de vorige directie niet het beste beentje voor heeft gezet. De nieuwe directie mag dergelijke sabotage niet meer tolereren, dan moeten die mensen eruit. Ik hoop wel dat de nieuwe directie het belang inziet van een goede relatie met het personeel."




 

zoek naar gerelateerde artikelen


vr 25 januari 2002

[terug]
     
© 1996-2002 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.