De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
wo 16 januari 2002  
---
Nieuwsportaal
---
Uit de krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
---
En verder 
PC Thuis 2001 
Begroting 2002 
De prins en Maxima 
Over Geld 
Fiscus 2001 
Scorebord 
Auto op vrijdag 
Filmpagina 
Woonpagina 
Reispagina 
Jaaroverzicht 2001 
---
Ga naar 
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Woonkrant 
VacatureTelegraaf 
DFT 
CrazyLife 
Weerkamer 
Al onze specials 
Headlines 
Wereldfoto's 
Wereldfotos 
Reageer op 't nieuws 
---
Kopen 
 Speurders 
ElCheapo 
---
Met Elkaar 
Cybercard 
Netmail 
Nice2Meet 
---
Mijn leven 
Vrouw & Relatie 
AstroLink 
De Psycholoog 
Uw horoscoop vandaag 
---
Contact 
Abonneeservice 
Advertentietarieven 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 

Alles over de euro 
Het huwelijk van de prins en Máxima 
Het Jaarboek 2001 
[terug]
 D E   F I N A N C I Ë L E   T E L E G R A A F 
 
ACTUEEL FINANCIEEL NIEUWS: WWW.DFT.NL
  Groot schimmenspel rond
het afstoten van Endemol

   
 

BARCELONA - Endemol Entertainment is inzet van een ondoorzichtig schimmenspel, waarbij diverse grote Europese mediaconcerns posities proberen in te nemen met oog op een concentratiegolf in de mediasector. Sinds eind vorig jaar nemen de berichten over een op handen zijnde verkoop van Endemol door het Spaanse Telefónica, dat in de zomer 2000 nog ruim Hlf. 11 miljard neertelde voor 99,34% van het aandelenpakket van het bedrijf van Joop van den Ende en John de Mol, hand over hand toe.

Als belangrijkste gegadigde voor de overname wordt het Duitse mediaconcern Bertelsmann genoemd, dat via Endemol een grotere greep wil krijgen op de Spaanse markt, waar het al een aandeel heeft van ruim 18% van het tv-station Antena 3, voor bijna de helft eigendom van Telefónica. Alleen de astronomische prijs die Telefónica voor Endemol zou vragen, zou een obstakel voor de overname zijn. Maar tot dusverre blijven alle partijen officieel ontkennen dat er sprake is van gesprekken over verkoop.

John de Mol, die begin dit jaar een gesprek had met de president-directeur Cesar Alierta van Telefónica, ontkende vorige week in de Britse Financial Times dat de contacten over een eventuele verkoop van Endemol waren gegaan. "De gesprekken gaan niet over aankoop of verkoop. Endemol kan in de komende twee jaar een slok op een borrel schelen voor Telefónica, zowel financieel als qua profilering. Maar verder dan zes maanden kun je niet vooruitkijken. Dus ik kan niet zeggen dat Telefónica Endemol nooit zal verkopen", aldus De Mol. Ook een woordvoerder van Bertelsmann erkende de contacten, maar wilde niet in details treden over de inhoud van de gesprekken met Telefónica.

De sleutelrol in de driehoeksrelatie is weggelegd voor Telefónica. Het Spaanse telecombedrijf maakt sinds het vertrek van de vorige president-directeur Juan Villalonga, in ongenade geraakt bij de regering-Aznar en betrokken bij een schandaal van verkoop van aandelen met voorkennis, een uiterst bewogen periode door. Villalonga's opvolger Cesar Alierta, de voormalige topman van het tabaksmonopolie Tabacalera, is in vele opzichten een tegenpool van Villalonga.

In plaats van ongebreidelde mondiale expansie, kiest Alierta voor een voorzichtiger aanpak. En Alierta moet alle zeilen bijzetten, zeker in deze periode van economische recessie, om de excessen als gevolg van het beleid van Villalonga niet uit de hand te laten lopen.

In de eigen telecommunicatiesector heeft Telefónica het laatste half jaar een paar fikse tegenvallers moeten incasseren. Het project om in Duitsland met Quam een voet tussen de deur van de mobiele telefonie te krijgen, is hopeloos mislukt. Ook de plannen om via Ipse in Italië een vinger aan de pols te krijgen, zijn voorlopig op een laag pitje gezet. De samenwerkingsplannen met Portugal Telecom zitten danig in het slop, terwijl de Argentijnse belangen alleen maar scheppen met geld kosten en bijna waardeloos zijn geworden.

De laatste dagen is er een stroom van geruchten op gang gekomen dat Telefónica, dat als enige van de grote Europese telecombedrijven ook op de mediamarkt actief is, zich volledig van de mediatak, onlangs omgedoopt tot Admira, zou willen ontdoen. De ingrijpende reorganisatie, die president-directeur Alierta afgelopen weekeinde doorvoerde binnen Admira, lijkt er vooral op gericht om verzet tegen de afbouw in de kiem te smoren. Maar Alierta liet gisteren weten voorlopig niet aan verkoop van de mediatak te denken. "Alierta wil in de eerste plaats een diagnose van de problemen in de mediadivisie en een nieuwe strategie voor de mediatak", liet een topman van Telefónica een dezer dagen weten. Of in die strategie ook een eerdere verkoop van Endemol past, moet op korte termijn blijken. "Dat gebeurt als er een goed aanbod voor Endemol komt", stelde een hoge functionaris vorige week simpel vast.

Een Endemol-woordvoerder liet gisteren desgevraagd weten dat het verhaal dat Telefónica van het Nederlandse mediaconcern af zou willen "absolute onzin" is. Het Spaanse telecomconcern blijft Endemol zien als een belangrijke leverancier van programma's voor internet en mobiele telefonie, aldus de zegsman.

En dat Bertelsmann belangstelling heeft voor Endemol, hoeft volgens hem niet te betekenen dat Telefónica het bedrijf van John de Mol van de hand zou willen doen. "Sinds Telefónica eigenaar is geworden van Endemol, zijn in Spanje wel tien tot twintig verzoeken binnengekomen om Endemol over te nemen."




 

zoek naar gerelateerde artikelen


wo 16 januari 2002

[terug]
     
© 1996-2002 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.