De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
do 27 december 2001  
---
Nieuwsportaal
---
Uit de krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
---
En verder 
PC Thuis 2001 
Begroting 2002 
De prins en Maxima 
Over Geld 
Fiscus 2001 
Scorebord 
Auto op vrijdag 
Filmpagina 
Woonpagina 
Reispagina 
Jaaroverzicht 2001 
---
Ga naar 
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Woonkrant 
VacatureTelegraaf 
DFT 
CrazyLife 
Weerkamer 
Al onze specials 
Headlines 
---
Kopen 
 Speurders 
ElCheapo 
Siteshopper 
---
Met Elkaar 
Chatweb 
Vertel 
Cybercard 
Netmail 
Nice2Meet 
---
Mijn leven 
Vrouw & Relatie 
AstroLink 
De Psycholoog 
---
Contact 
Abonneeservice 
Adverteren 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
[terug]
 D E   T E L E G R A A F   T E L E S P O R T 
 
  Dakar-equipe Leyds-Blom
aast op revanche

   
 

Klik op de foto voor een afbeelding op volle grootte (426x282, 24kb)
Hopelijk vertillen Pierre Blom en Chris Leyds zich niet aan de Dakar-rally die morgenavond van start gaat.
ARRAS/AMSTERDAM - Arras kennen de meeste Nederlanders slechts van naam als zij over de tolweg Lille-Parijs rijden. Menigeen zal het dan ook ontgaan zijn dat de prospectus van de plaatselijke VVV een scala aan bezienswaardigheden aanbeveelt, waarvan vele nog dateren uit de Middeleeuwen. Arras is echter al lang niet meer het culturele centrum van de westerse wereld, hoewel er volgens de brochure van het Bureau de Tourisme nog altijd zo'n tachtig dichters wonen. Het stadje in Noord-Frankrijk is dezer dagen vooral het kloppend hart van de woestijnrally Parijs-Dakar, die er morgenavond voor de eerste keer van start gaat.

Aan de auto-equipe Chris Leyds-Pierre Blom is het culturele erfgoed niet besteed geweest. Gisteren werden zij volledig in beslag genomen door administratieve rompslomp en de technische keuring van hun Toyota Landcruiser, om nadien weer huiswaarts te keren om nog een dagje bij de familie door te brengen. Vooral navigator Blom zal daar nog even met volle teugen van genieten, want zijn vrouw Etha beviel onlangs van hun eerste kind. Op 10 december werd dochter Mara geboren. Toch was die heugelijke gebeurtenis geen reden om de monsterrit door Europa en Afrika af te zeggen. "Ik heb hier nu eenmaal voor gekozen en dan ga ik ook", sprak hij gedecideerd, wetend dat hij daarin de steun van zijn echtgenote, die hij ooit via de rallywereld leerde kennen, heeft. "Zij begrijpt dat 'Dakar' voor mij een droom is."

Tot nu toe is de Dakar-rally voor beiden op een nachtmerrie uitgedraaid, hoewel Dakar-patron Hubert Auriol het altijd over 'le rêve' (de droom) heeft. Blom kwam twee jaar terug zo hard ten val met zijn motor dat pas bij terugkomst in Nederland bleek dat hij niet slechts zijn sleutelbeen had gebroken. Ook kwamen twee ribfracturen, een gescheurd schouderblad en ingeklapte long aan het licht. Toen de 37-jarige bierpompinstallateur uit Nieuw-Vennep de laatste Dakar-rally uit een ander vaatje wilde tappen, keerde hij weer met een kater terug. Nog voordat zij een korrel woestijnzand hadden gezien, behoorden Blom en zijn teammaat Chris Leyds tot de eerste uitvallers. Op de tweede proef bij Chateau Lastours, nog altijd in Frankrijk, sloegen zij met hun Toyota op spectaculaire wijze over de kop nadat een achterwiel was afgebroken tijdens de sprongen op het geaccidenteerd terrein. "Maar toen we de totaal vernielde wagen op onze trailer hadden gezet en op weg naar Nederland waren, hadden we meteen besloten opnieuw te gaan. Dat we heelhuids uit die wagen waren gestapt, was gewoon een wonder. We waren ook snel over die crash heen. De grootste teleurstelling was dat we de ervaring van een Dakar-rally hebben gemist. Het is de ultieme autosportbeleving. Als dreumes zat ik al voor de buis als Parijs-Dakar werd uitgezonden. Vooral de tijd dat Jan de Rooy meereed is mij bij gebleven. Fantastisch dat hij weer meedoet", bekent de 33-jarige Leyds uit Naarden, in dagelijks leven facilitair manager bij Tiscali.

Maar Leyds haalde niet alleen onze kolommen met het recordtempo waarin hij uit de woestijnrally verdween. De rallyrijder kwam ook in het nieuws doordat zijn rallywagen van de oplegger was gestolen toen de wedstrijd in Achtmaal nog moest beginnen. Uiteindelijk werd hij met navigator Sandor Röling derde in het NK nationaal en kon hij later zijn gekidnapte auto van de dieven nog terugkopen voor 25 mille, maar zo concludeerde Leyds: "Het was een raar jaar, met veel beren op de weg". Morgenavond beginnen zij vanaf de Place des Héros aan een hernieuwd avontuur dat een lange aanloop kent naar het Afrikaanse continent. Zij hopen over twee weken als helden in Dakar te kunnen worden begroet. "We hebben niet de illusie hoog te eindigen. Uitrijden is ons devies. Ik ben iemand die van snelheid houdt, maar met onze Toyota-3.0 diesel moet je dat niet doen. In de toekomst zouden we nog wel eens met een buggy de rally willen rijden. Eerst moeten we maar eens zorgen dat we het op deze manier halen. We zijn alle mooie verhalen van mensen die de woestijn hebben overleefd intussen beu. We willen het zelf een keer meemaken en aankomen in Dakar", aldus Leyds die zich met Blom heeft ingekocht bij de Belgische organisatie die talloze Leaseplan-Toyota's inzet en ook voor de service zal zorgen.

De Nederlandse karavaan bestaat uit:

Auto's: Chris Leyds-Pierre Blom, Herman Vaanholt-Dries Veen en Francois Westenberg-Coen ter Horst (allen Toyota Landcruiser).

Motoren: Eric Verhoef, Jaap van der Kooy en Bertus Schoonderbeek (allen KTM).

Vrachtwagens: Jan de Rooy-Gerard de Rooy-Yvo Geusens (DAF) en Hans Bekx-Wulf van Ginkel-Jan Govaere (Ginaf).




 

zoek naar gerelateerde artikelen


do 27 december 2001

[terug]
     
© 1996-2001 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.