De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
vr 21 december 2001  
---
Nieuwsportaal
---
Uit de krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
---
En verder 
PC Thuis 2001 
Begroting 2002 
De prins en Maxima 
Over Geld 
Fiscus 2001 
Scorebord 
Auto op vrijdag 
Filmpagina 
Woonpagina 
Reispagina 
Jaaroverzicht 2001 
---
Ga naar 
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Woonkrant 
VacatureTelegraaf 
DFT 
CrazyLife 
Weerkamer 
Al onze specials 
Headlines 
---
Kopen 
 Speurders 
ElCheapo 
Siteshopper 
---
Met Elkaar 
Chatweb 
Vertel 
Cybercard 
Netmail 
Nice2Meet 
---
Mijn leven 
Vrouw & Relatie 
AstroLink 
De Psycholoog 
---
Contact 
Abonneeservice 
Adverteren 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
[terug]
 D E   T E L E G R A A F   B I N N E N L A N D 
 
  Zes miljard voor
trein naar Noorden

Van onze parlementaire redactie

   
 

DEN HAAG - Het kabinet zet 6 miljard gulden opzij voor een snelle treinverbinding van Amsterdam naar Groningen. De bewindslieden maken vandaag echter geen keuze over de manier waarop de spoorverbinding aangelegd moet worden.

Klik op de foto voor een afbeelding op volle grootte (199x229, 14kb)

Minister Netelenbos (Verkeer) ziet een magneetzweefbaan, de allersnelste en duurste variant, en de iets tragere hogesnelheidslijn als beste opties. Omdat de kosten voor zo'n snelle lijn - vooral de zweefbaan - de reservering ver te boven gaan, gaat de minister zoals aangekondigd een prijsvraag uitschrijven om te proberen het bedrijfsleven te laten meebetalen.

Uit die prijsvraag moet duidelijk worden hoe en tegen welke kosten de varianten aangelegd kunnen worden. Het volgende kabinet moet dan de knoop doorhakken en kiezen tussen een flitstrein (kosten 8 miljard gulden) of een zweeftrein.

Voor de zekerheid start het kabinet ook nog de benodigde onderzoeksprocedure voor twee tragere en goedkopere treinverbindingen, namelijk een gewone lijn met intercitytreinen of een opgewaardeerde Hanzelijn die in 2009 van Lelystad naar Zwolle loopt.

Aantasting

De zweefbaan vermindert de reistijd tussen Amsterdam en Groningen terug van ruim twee uur tot 50 minuten. De lijn kost circa 15 miljard gulden, waarvan het bedrijfsleven en de noordelijke provincies beide 2,5 miljard gulden moeten bijleggen. Daardoor is er nog een gat van 4 miljard gulden. Het enthousiasme van Netelenbos voor de zweefbaan wordt overigens niet gedeeld door haar collega's Zalm (Financiën), die de financiële risico's te groot vindt, en Pronk (VROM), die zo'n project op hoge palen aantasting van het landschap vindt.



 

zoek naar gerelateerde artikelen


vr 21 december 2001

[terug]
     
© 1996-2001 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.