De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
wo 19 december 2001  
---
Nieuwsportaal
---
Uit de krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
---
En verder 
PC Thuis 2001 
Begroting 2002 
De prins en Maxima 
Over Geld 
Fiscus 2001 
Scorebord 
Auto op vrijdag 
Filmpagina 
Woonpagina 
Reispagina 
Jaaroverzicht 2001 
---
Ga naar 
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Woonkrant 
VacatureTelegraaf 
DFT 
CrazyLife 
Weerkamer 
Al onze specials 
Headlines 
---
Kopen 
 Speurders 
ElCheapo 
Siteshopper 
---
Met Elkaar 
Chatweb 
Vertel 
Cybercard 
Netmail 
Nice2Meet 
---
Mijn leven 
Vrouw & Relatie 
AstroLink 
De Psycholoog 
---
Contact 
Abonneeservice 
Adverteren 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
[terug]
 D E   T E L E G R A A F   B I N N E N L A N D 
 
  NMa: Klant betaalt per tank tot Hlf. 10 te veel
'Benzineprijs moet omlaag'

Van onze verslaggevers

   
 

DEN HAAG - Nederlandse automobilisten betalen per tankbeurt 5 tot 10 gulden te veel doordat de grote oliemaatschappijen via allerlei afspraken met hun pompstations de benzineprijs kunstmatig hoog houden. Deze harde conclusie trekt de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) na een bijna anderhalf jaar durend onderzoek naar ongeoorloofde prijsafspraken in de benzinewereld.

Miljarden

Per jaar gaat het om miljarden guldens die Shell, BP, Esso, TotalFina en Texaco door het ontbreken van prijsconcurrentie in hun zak en die van de pomphouders zouden steken.

Om de benzineprijs met zo'n 15 cent per liter te verlagen wil de NMa daarom een definitief verbod instellen op de prijssteun die deze concerns aan hun lokale pomphouders geven.

Marktleider Shell reageerde gisteren woedend op de harde woorden en het besluit van de kartelwaakhond.

"Onzin en misleidend. De prijzen zijn hier niet hoger dan in andere landen en er is wel degelijk veel concurrentie", aldus een strijdbare Shell-verkoopdirecteur Everts.

De Tweede Kamer en minister Jorritsma (Economische Zaken) zijn daarentegen blij met het besluit. "Men zal nu gedwongen worden om meer op prijs te gaan concurreren", zo stelt de bewindsvrouw.

Evenals de Economische Controledienst (ECD) en het openbaar ministerie, die jaren aan het dossier hebben gewerkt, kon de NMa geen harde bewijzen vinden voor ongeoorloofde prijsafspraken tussen de maatschappijen onderling. Dat de concurrentie de Shell-adviesprijzen volgt, kan niet worden verboden.

De steun die de maatschappijen volgens de afnamecontracten aan hun eigen pomphouders geven is een 'verticale' prijsafspraak waar de concurrent buiten staat en volgens Europese regels gewoon toegestaan.

Maar volgens de NMa werkt dit in Nederland zeer verstorend omdat de lokale pomphouder absoluut niet wordt geprikkeld de prijs te verlagen en de burger bij elke tankbeurt eigenlijk guldens te veel betaalt.

Bij de komst van een prijsvechter als Tango gaat de prijs weliswaar - tijdelijk - omlaag, maar krijgt de pomphouder het prijsnadeel simpelweg gecompenseerd door de moedermaatschappij.

De kartelwaakhond wil daarom ook deze steunregelingen onder het kartelverbod laten vallen, waardoor de lokale pomphouder niet langer automatisch op de moeder kan terugvallen. De NMa heeft de bevoegdheid dit zelfstandig te bepalen. Als gevolg daarvan wordt de concurrentie eerlijker en kunnen de benzineprijzen - die in ons land duidelijk hoger liggen dan omringende landen - flink omlaag.

De oliemaatschappijen reageerden afwijzend op de aantijgingen van de NMa. Marktleider Shell is blij dat de beschuldiging van onderlinge prijsafspraken nu definitief van tafel lijkt. De harde aantijging dat de prijzen toch kunstmatig hoog worden gehouden is volgens het concern dan ook 'stemmingmakerij'. Shell gaat het besluit juridisch aanvechten. Ook BP noemt de conclusie van de NMa dat de prijzen kunstmatig hoog worden gehouden, onwaarschijnlijk.

In de Tweede Kamer reageerden PvdA en VVD tevreden op het besluit van de NMa om de steuncontracten met de eigen stations te verbieden. Ook D66 is blij maar verwacht een lange strijd met de olieconcerns.




 

zoek naar gerelateerde artikelen


wo 19 december 2001

[terug]
     
© 1996-2001 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.