De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
wo 5 december 2001  
---
Nieuwsportaal
---
Uit de krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
---
En verder 
PC Thuis 2001 
Begroting 2002 
De prins en Maxima 
Over Geld 
Fiscus 2001 
Scorebord 
Auto op vrijdag 
Filmpagina 
Woonpagina 
Reispagina 
Jaaroverzicht 2001 
---
Ga naar 
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Woonkrant 
VacatureTelegraaf 
DFT 
CrazyLife 
Weerkamer 
Al onze specials 
Headlines 
VS onder vuur
---
Kopen 
 Speurders 
ElCheapo 
Siteshopper 
---
Met Elkaar 
Chatweb 
Vertel 
Cybercard 
Netmail 
Nice2Meet 
---
Mijn leven 
Vrouw & Relatie 
AstroLink 
De Psycholoog 
---
Contact 
Abonneeservice 
Adverteren 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
[terug]
 D E   T E L E G R A A F   B I N N E N L A N D 
 
  Meisjes lezen liever
en beter dan jongens

Van onze onderwijsredactie

   
 

ZOETERMEER - Meisjes zijn wereldwijd beter in lezen dan jongens. Voorheen compenseerden de jongens dit met een voorsprong in de exacte vakken. Die positie hebben ze echter moeten prijsgeven: de meiden zijn nu bijna even goed.

Dat blijkt uit het onderzoek 'Bruikbare kennis en vaardigheden' van het Cito, dat meedraaide in het OESO Programme for International Student Assessment. OESO is de internationale organisatie van alle geïndustrialiseerde landen. Staatssecretaris Adelmund (Onderwijs) nam het rapport gisteren in ontvangst.

Meisjes doen het op school over het algemeen beter dan jongens. Ze blijven minder zitten, volgen relatief vaker havo of vwo en besteden meer tijd aan hun huiswerk.

Dat de leesvaardigheid onder meisjes hoger is, heeft ongetwijfeld te maken met het feit dat ze er ook meer plezier in hebben. Ze beperken zich niet tot de verplichte schoolboeken, maar pakken ook in hun vrije uren een boek.

Jongens hebben daar geen zin in. Ze beperken zich tot het lezen van een krant en storten zich verder op internet en stripboeken. De aversie die jongens tegen lezen vertonen, bleek overigens het grootst in Nederland.

Zowel jongens als meisjes krijgen in ons land weinig ondersteuning bij hun huiswerk. In andere OESO-landen is de bemoeienis groter. Toch zijn de Nederlandse 15-jarigen keien in wiskunde. Bij een internationaal vergelijkend onderzoek onder leeftijdgenoten in 30 landen behaalden de Nederlandse jongeren de eerste plaats. Het toetsonderdeel leesvaardigheid leverde een derde plaats op, de natuurwetenschappelijke vakken een zesde plaats.

Allochtone leerlingen doen het in alle onderzochte landen minder goed dan autochtone. Maar in Nederland zijn allochtone kinderen gemiddeld beter in lezen en wiskunde dan in de overige onderzochte landen.




 

zoek naar gerelateerde artikelen


wo 5 december 2001

[terug]
     
© 1996-2001 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.