De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
di 20 november 2001  
---
Nieuwsportaal
---
Uit de krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
---
En verder 
Begroting 2002 
De prins en Maxima 
Over Geld 
Fiscus 2001 
Scorebord 
Auto op vrijdag 
Filmpagina 
Woonpagina 
Reispagina 
Jaaroverzicht 
---
Ga naar 
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Woonkrant 
VacatureTelegraaf 
DFT 
CrazyLife 
Weerkamer 
Al onze specials 
Headlines 
VS onder vuur
---
Kopen 
 Speurders 
Veilinghal 
ElCheapo 
Siteshopper 
---
Met Elkaar 
Chatweb 
Vertel 
Cybercard 
Netmail 
Nice2Meet 
---
Mijn leven 
Vrouw & Relatie 
AstroLink 
De Psycholoog 
---
Contact 
Abonneeservice 
Adverteren 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
[terug]
 D E   F I N A N C I Ë L E   T E L E G R A A F 
 
ACTUEEL FINANCIEEL NIEUWS: WWW.DFT.NL
  Laatste halte Den Oudsten

Van een onzer redacteuren

   
 

WOERDEN - De Woerdense bussenmaker Den Oudsten is failliet. De directie en de bewindvoerders van het bedrijf hebben vrijdag aan de rechter gevraagd het uitstel van betaling in te trekken en het faillissement uit te spreken. "Met pijn in het hart nemen we afscheid van een schitterend bedrijf", aldus Leen van Dijke, bestuurder FNV Bondgenoten.

Den Oudsten maakte gisteren de faillissementsaanvraag bekend. Het bedrijf verwacht dat het faillissement direct zal worden uitgesproken. "Gezien de financiële situatie en het feit dat er geen geld meer is om de salarissen te betalen restte de bewindvoerders en de directie niets anders", aldus Den Oudsten in een verklaring. Het bedrijf wilde verder geen commentaar geven.

Door een faillissement van de bussenbouwer verliezen 257 mensen hun baan.

Voor veel van deze werknemers is het de tweede keer in tien jaar tijd dat zij in deze situatie terecht komen. In 1993 ging United Bus, waar Den Oudsten Bussen op dat moment onderdeel van uitmaakte, failliet. De voormalige eigenaar, de familie Den Oudsten, besloot het bedrijf terug te kopen en door te starten. "De werknemers hebben een grote verbondenheid met de onderneming. Dat maakt het voor de mensen nog triester", weet Van Dijke.

Den Oudsten Bussen werd 75 jaar geleden opgericht door de gelijknamige familie. Het bedrijf is gespecialiseerd in het maken van bussen voor het openbaar vervoer. "Het bedrijf heeft een schitterend product", vindt Van Dijke. Een tijd lang ging het de bussenbouwer volgens hem goed voor de wind. In 1999 produceerde Den Oudsten Bussen ongeveer 350 eenheden en bedroeg de omzet 126 miljoen. Niet alleen Nederland was een belangrijke afzetmarkt, maar ook Europa, Canada en de VS. Er waren toen 450 mensen in dienst. "Tot twee à anderhalf jaar geleden was de order portefeuille nog goed gevuld. Zo goed zelfs, dat er eigenlijk nog meer mensen nodig waren om alle opdrachten uit te kunnen voeren", herinnert Van Dijke zich.

Maar plotseling keerde het tij. De markt liep fors terug en busondernemingen zetten orders in de ijskast. Uiteindelijk werd duidelijk dat alleen een overname het bedrijf kon redden.

Nadat afgelopen zomer het Britse Mayflower een mogelijke overname afkapte, slaagde het Woerdense bedrijf er niet in een andere kandidaat te vinden. De kans dat er opnieuw een doorstart kan worden gemaakt acht de vakbondsman inmiddels heel klein. Vandaag wordt bekeken of de werknemers van Den Oudsten ergens anders in de regio aan de slag kunnen. Geld voor een sociaal plan is er niet.




 

zoek naar gerelateerde artikelen


di 20 november 2001

[terug]
     
© 1996-2001 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.