De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
di 20 november 2001  
---
Nieuwsportaal
---
Uit de krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
---
En verder 
Begroting 2002 
De prins en Maxima 
Over Geld 
Fiscus 2001 
Scorebord 
Auto op vrijdag 
Filmpagina 
Woonpagina 
Reispagina 
Jaaroverzicht 
---
Ga naar 
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Woonkrant 
VacatureTelegraaf 
DFT 
CrazyLife 
Weerkamer 
Al onze specials 
Headlines 
VS onder vuur
---
Kopen 
 Speurders 
Veilinghal 
ElCheapo 
Siteshopper 
---
Met Elkaar 
Chatweb 
Vertel 
Cybercard 
Netmail 
Nice2Meet 
---
Mijn leven 
Vrouw & Relatie 
AstroLink 
De Psycholoog 
---
Contact 
Abonneeservice 
Adverteren 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
[terug]
 D E   F I N A N C I Ë L E   T E L E G R A A F 
 
ACTUEEL FINANCIEEL NIEUWS: WWW.DFT.NL
  Vliegtuigindustrie positief over groen licht voor JSF
   
 

DEN HAAG - De Nederlandse vliegtuigindustrie is zeer optimistisch dat het kabinet het groene licht zal geven voor deelname aan de ontwikkeling van de Amerikaanse Joint Strike Fighter (JSF). De industrie denkt een oplossing te hebben gevonden voor het probleem van de financiering.

Klik op de foto voor een afbeelding op volle grootte (426x282, 12kb)
De Lockheed Martin F35: vanaf 2010 hoogstwaarschijnlijk de opvolger van de F16. (Foto: AP)
De Lockheed Martin F35 wordt vanaf 2010 hoogstwaarschijnlijk de opvolger van de F16 van de Koninklijke Luchtmacht. Deelname aan de ontwikkeling, die eerst EMD-fase heette maar nu is omgedoopt tot 'System Development and Demonstration' (SDD)-fase, kost zo'n 1,8 miljard. De industrie en enkele bewindslieden bespreken al geruime tijd wie welk deel van deze kosten moet betalen.

Vandaag zullen de topmannen van de betrokken bedrijven, waaronder Stork, voorstellen doen aan minister Jorritsma (Economische Zaken) en staatssecretaris Van Hoof (Defensie), om een deel van de subsidiestroom richting het Nederlands Instituut voor Vliegtuigontwikkeling en Ruimtevaart (NIVR) vast te leggen voor het JSF-project.

Het zou gaan om de helft van het jaarlijkse luchtvaartontwikkelingsbudget van Hfl.35 miljoen gedurende negen jaar, wat in totaal neerkomt op bijna Hfl.160 miljoen. Dit geld zou anders ook naar het bedrijfsleven gaan, maar mag nu van de industrie rechtstreeks voor de JSF worden gebruikt.

Eerder heeft de industrie aangegeven zelf Hfl.400 miljoen uit de totale omzet van de JSF-productie te willen bijdragen. Dit geld komt overigens pas na 2010 beschikbaar. Verder investeren enkele bedrijven $75 miljoen in de ontwikkeling van de JSF-motor van Pratt and Whitney.

Samen met de Defensie-bijdrage van Hfl.600 miljoen, de contributie van Hfl.400 miljoen van Economische Zaken en de Hfl.200 miljoen van Financiën zou dit ruim voldoende moeten zijn voor het JSF-toegangsbewijs van $800 miljoen (ruim Hfl.1,8 miljard).

De voorstellen van de industrie komen vrijdag aan de orde in de ministerraad. Dan zal moeten blijken of minister Zalm (Financiën) inderdaad bereid is om zijn geplande aandeel te leveren. Tot nu toe was de VVD-bewindsman daarover zeer terughoudend, maar in de industrie is men hoopvol dat hij alsnog akkoord gaat.

Nederland kreeg gisteren bezoek van Lockheed Martin-topman Tom Burbage, die nog eens kwam uitleggen hoe voordelig het voor Nederland zou zijn om in de JSF te stappen. Naar verluidt heeft Burbage een prijs per toestel van $37 miljoen genoemd.

In gesprekken met minister Jorritsma, staatssecretaris Van Hoof, vertegenwoordigers van de industrie, en het PvdA-Kamerlid Timmermans heeft hij aangedrongen op een snel Nederlands besluit, omdat anders het te verdelen werk aan andere bedrijven wordt gegund.

De Nederlandse industrie kan in ieder geval rekenen op het maken van de landingsgestellen, diverse deuren en kleppen en het ontwikkelen van de bedrading.

Volgens cijfers van Lockheed Martin levert het deelnemen aan de SDD-fase gegarandeerd $258 miljoen aan omzet op. Als alle onderdelen die openstaan voor concurrentie naar Nederland gaan is dat zelfs $750 miljoen. Ruim tweederde daarvan zou terechtkomen bij Stork.




 

zoek naar gerelateerde artikelen


di 20 november 2001

[terug]
     
© 1996-2001 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.