De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
di 20 november 2001  
---
Nieuwsportaal
---
Uit de krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
---
En verder 
Begroting 2002 
De prins en Maxima 
Over Geld 
Fiscus 2001 
Scorebord 
Auto op vrijdag 
Filmpagina 
Woonpagina 
Reispagina 
Jaaroverzicht 
---
Ga naar 
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Woonkrant 
VacatureTelegraaf 
DFT 
CrazyLife 
Weerkamer 
Al onze specials 
Headlines 
VS onder vuur
---
Kopen 
 Speurders 
Veilinghal 
ElCheapo 
Siteshopper 
---
Met Elkaar 
Chatweb 
Vertel 
Cybercard 
Netmail 
Nice2Meet 
---
Mijn leven 
Vrouw & Relatie 
AstroLink 
De Psycholoog 
---
Contact 
Abonneeservice 
Adverteren 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
[terug]
 D E   T E L E G R A A F   B U I T E N L A N D 
 
  Peugeot 307 Auto
van het Jaar

Van onze autoredactie

   
 

Klik op de foto voor een afbeelding op volle grootte (426x284, 26kb)
De Peugeot 307 is de nieuwe Auto van het Jaar en kreeg van bijna ieder jurylid punten.
NIJKERK - Met een behoorlijke voorsprong van 42 punten is de Peugeot 307 gekozen tot Auto van het Jaar 2002. Hij volgt daarmee de Alfa 147 op. In totaal verzamelde de Franse middenklasser 286 punten, zeventien van de vijfenvijftig Europese juryleden zetten hem op de eerste plek. De tweede plaats werd behaald door de Renault Laguna (244 pt.), nipt voor de als derde geëindigde Fiat Stilo (243 pt.). De nieuwe Mini werd vierde (213 pt.).

De Peugeot 307 kan met recht de kampioen van de constante score worden genoemd, want op twee uitzonderingen na kreeg hij van ieder jurylid punten. Opvallend is echter dat hij slechts één keer het maximale aantal van 10 kreeg, terwijl zelfs geen enkele keer een 9 aan de auto werd uitgedeeld. Het regende echter zesjes, zeventjes en achtjes voor de wagen, die daarmee een keurig totaal opbouwde.

De als vierde geëindigde Mini kreeg van tien juryleden de hoogste waardering, waaronder een 10, drie keer een 9 en vijf keer een 8.

De auto haalde daarmee bijna evenveel eerste plaatsen als de Renault Laguna, die elf keer als beste werd aangewezen. De Fiat Stilo kreeg maar van acht juryleden het hoogste cijfer. Daaronder Ton Roks (Autovisie) die hem een '9' gaf. De twee andere Nederlandse juryleden, Willem Leniger (KNAC Magazine) en Jeroen Jongeneel (De Telegraaf) gaven de voorkeur aan de Mini en beloonden die wagen met respectievelijk 8 en 9 punten. Jongeneel zette de Peugeot 307 met 6 punten gedeeld tweede op zijn lijst, Roks en Leniger gaven de Franse auto ieder slechts 3 punten.

De verkiesbare auto's moesten onder meer worden beoordeeld op technische innovatie, design, afwerking en prijs/kwaliteitsverhouding. Er is in twee ronden gestemd, waarbij allereerst uit de dit jaar 29 nieuwe auto's tellende lijst een voorselectie van zeven modellen werd opgesteld. Dat werden de Citroën C5, Fiat Stilo, Honda Civic, Jaguar X-Type, Mini, Peugeot 307 en Renault Laguna. Auto's als de nieuwe BMW 7-serie, de Audi A4 of de opvallende gestileerde Renault Avantime vielen in de eerste ronde af.

Ieder jurylid had in de eindronde de beschikking over 25 punten die over minimaal vijf van de zeven auto's moesten worden verdeeld, met een maximum van 10 punten voor de hoogst genoteerde. In de achterhoede eindigden de Honda Civic (174 pt.), de Citroën C5 (119 pt.) en de Jaguar X-Type (96 pt.).

De 307 is pas de derde Peugeot die de fel begeerde titel in de bijna 40-jarige geschiedenis van het evenement haalt. In 1988 viel die eer de 405 te beurt, terwijl in een grijs verleden (1968) ook de Peugeot 504 de lauwerkrans al eens kreeg omgehangen. De Peugeot-modellen 205 en 406 haalden in respectievelijk 1984 en 1996 de tweede plaats. Wel kon ook drie keer een Citroën (eveneens behorend tot het Peugeot-concern) als winnaar worden uitgeroepen. Dat waren de GS, de CX en de XM. De meeste titels werden behaald door het Italiaanse Fiat-concern, dat met Fiat, Alfa en Lancia al tien keer succesvol was.

De Auto van het Jaar verkiezing bestaat sinds 1963 en is een initiatief van het Nederlandse autotijdschrift 'Autovisie'. Het is in de afgelopen decennia uitgegroeid tot meest belangrijke verkiezing in de autowereld. De vijfenvijftig juryleden zijn afkomstig uit 21 verschillende Europese landen.

Op autotelegraaf.nl een totaaloverzicht van de puntenverdeling, alsmede een overzicht van alle Auto van het Jaar verkiezingen.




 

zoek naar gerelateerde artikelen


di 20 november 2001

[terug]
     
© 1996-2001 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.