De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
di 20 november 2001  
---
Nieuwsportaal
---
Uit de krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
---
En verder 
Begroting 2002 
De prins en Maxima 
Over Geld 
Fiscus 2001 
Scorebord 
Auto op vrijdag 
Filmpagina 
Woonpagina 
Reispagina 
Jaaroverzicht 
---
Ga naar 
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Woonkrant 
VacatureTelegraaf 
DFT 
CrazyLife 
Weerkamer 
Al onze specials 
Headlines 
VS onder vuur
---
Kopen 
 Speurders 
Veilinghal 
ElCheapo 
Siteshopper 
---
Met Elkaar 
Chatweb 
Vertel 
Cybercard 
Netmail 
Nice2Meet 
---
Mijn leven 
Vrouw & Relatie 
AstroLink 
De Psycholoog 
---
Contact 
Abonneeservice 
Adverteren 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
[terug]
 D E   T E L E G R A A F   B I N N E N L A N D 
 
  Nieuwe stoptrein
trekt supersnel op

Van onze economische redactie

   
 

ARNHEM - Het Nederlandse advies- en ingenieursbureau Arcadis heeft een supersnelle stoptrein ontwikkeld. Deze nieuwe trein trekt vijf keer zo snel op als de huidige en kan op bestaande trajecten worden ingezet.

Klik op de foto voor een afbeelding op volle grootte (416x172, 31kb)

De locomotief is uitgerust met twee verschillende motoren: een gewone treinmotor en een die op magneetkracht werkt. De magneetmotor wordt door een hulpmotor in de rails als het ware aangeslingerd. Hierdoor kan de trein veel sneller optrekken dan een gewone trein, zonder dat de reizigers achterover in hun stoel worden gedrukt. Dezelfde techniek wordt al in zweeftreinen toegepast.

Volgens de bedenkers, Marc Starmans en René Koopal, hoeft zowel aan de bestaande treinen als aan het spoor weinig te worden aangepast. Onderzoek van Arcadis wijst uit dat de trein binnen 900 meter een snelheid van 140 kilometer per uur kan behalen. "Normaal is hier 4 à 5 kilometer voor nodig", aldus Starmans. Het langzaam op gang komen van treinen is nu een van de grootste knelpunten op het spoor.

Na de versnelling houdt de elektromotor de trein op snelheid. De energie die vervolgens vrijkomt bij het afremmen wordt opgeslagen en direct weer bij het optrekken gebruikt. "Zo hebben we weinig extra energie nodig, wat weer goed is voor het milieu", legt Starmans uit.

Door de hoge acceleratie kan de trein volgens Arcadis uitstekend dienst doen als stoptrein. "Nu moeten intercitytreinen vaak op stoptreinen wachten", zegt Starmans. "Door de inzet van onze trein komen er gaten in het dienstrooster, waardoor er weer meer treinen kunnen rijden."

Arcadis verwacht dat de eerste nieuwe trein binnen vijf jaar kan rijden.




 

zoek naar gerelateerde artikelen


di 20 november 2001

[terug]
     
© 1996-2001 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.