De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
di 20 november 2001  
---
Nieuwsportaal
---
Uit de krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
---
En verder 
Begroting 2002 
De prins en Maxima 
Over Geld 
Fiscus 2001 
Scorebord 
Auto op vrijdag 
Filmpagina 
Woonpagina 
Reispagina 
Jaaroverzicht 
---
Ga naar 
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Woonkrant 
VacatureTelegraaf 
DFT 
CrazyLife 
Weerkamer 
Al onze specials 
Headlines 
VS onder vuur
---
Kopen 
 Speurders 
Veilinghal 
ElCheapo 
Siteshopper 
---
Met Elkaar 
Chatweb 
Vertel 
Cybercard 
Netmail 
Nice2Meet 
---
Mijn leven 
Vrouw & Relatie 
AstroLink 
De Psycholoog 
---
Contact 
Abonneeservice 
Adverteren 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
[terug]
 D E   T E L E G R A A F   B I N N E N L A N D 
 
  Auto van de zaak steeds populairder
Ruim helft verkochte
wagens nu 'leasebak'

   
 

door Dominique Weesie BUNNIK - De auto van de zaak blijft aan populariteit winnen. Voor het eerst in de geschiedenis zal het aantal verkochte leaseauto's dit jaar de verkopen van auto's aan particulieren overtreffen.

Dat blijkt uit de laatste cijfers van de Vereniging Nederlandse Autoleasemaatschappijen (VNA).

De auto van de zaak, nog niet zo lang geleden voorbehouden aan het management van een bedrijf, blijkt zo langzamerhand gemeengoed te zijn geworden.

Unicum

In de eerste acht maanden van dit jaar was 30 pct. van de nieuwe auto's een leasewagen. De gehele zakelijke markt, betreffende leaseauto's in combinatie met auto's gekocht door bedrijven (fleetowners), overheid en huurauto's, maakt inmiddels meer dan de helft uit van de totale autoverkopen in ons land. Een absoluut unicum.

Een combinatie van een steeds terughoudender wordende consument en een blijvend sterke afzet op de leasemarkt zorgt ervoor dat het aandeel van de leaseauto in de totale nieuwe autoverkopen blijft toenemen. Voor de eerste acht maanden van dit jaar kan een toename van maar liefst vijf procent worden opgetekend. Met name in de zomermaanden gingen de leaseauto's als warme broodjes over de toonbank.

Exacte cijfers ontbreken nog, maar van de 398.939 auto's die tot en met augustus op kenteken werden gezet, waren ruim 200.000 auto's van de zaak. In 2000 werden over het gehele jaar ruim 230.000 wagens bedrijfsmatig aangeschaft; 39 procent van de totaalmarkt.

Wagenpark

De immense populariteit waarop de leasewagen zich mag verheugen is volgens de VNA onder meer toe te schrijven aan het feit dat steeds meer ondernemingen besluiten het eigen wagenpark af te stoten. "Leasen is aantrekkelijker, omdat bedrijven af zijn van de beheersproblemen en hun balans kunnen vrijwaren van auto's."

De Volkswagen Golf blijft verreweg de meest geliefde leaseauto, gevolgd door de Ford Focus en de Opel Astra. Verdwenen uit de top 10 zijn de Peugeot 406 en de Volkswagen Polo. Zij zijn verdrongen door de BMW3-serie en de nieuwe Renault Laguna.

In totaal rijden in ons land op dit moment zo'n 635.000 leasevoertuigen rond. Deze cijfers zijn inclusief bestel- en vrachtwagens. Zonder deze voertuigen op grijs kenteken betreft het aantal leasepersonenauto's 476.200, wat neerkomt op 7,2 procent van het totale personenwagenpark in ons land.




 

zoek naar gerelateerde artikelen


di 20 november 2001

[terug]
     
© 1996-2001 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.