MACAU - Uiteindelijk werd de schade niet zichtbaar in de startopstelling, waardoor Duncan Huisman zijn pole position in Macau behield terwijl teamgenoot Tom Coronel naast hem op de eerste startrij bleef staan. Slechts hun gebutste BMW's 320i-E46 leden gisteren op de tweede en laatste kwalificatiedag voor de Guia-toerwagenrace van zondag 'gezichtsverlies', nadat Huisman 's ochtends in de vrije training was gecrasht en Coronel 's middags in aanraking kwam met de bandenstapel bij de beruchte Lisboa-bocht. Hun monteurs kregen dan ook meer werk aan de winkel dan het Nederlandse rijdersduo lief was.
|
Ook al stuitert Tom Coronel op de tweede kwalificatiedag van de Guia-toerwagenrace in de beruchte Lisboa-bocht tegen de bandenstapels, toch mag hij in Macau zijn BMW 320i-E46 naar de eerste startrij sturen.
|
Met enige plastische chirurgie aan het plaatwerk en interne operaties bij de voorwielkasten hielden de 'doktoren' van Carly Motors de schade beperkt voor hun rijders, temeer daar de concurrentie niet wist te profiteren van de gevergde reparaties. Dat was opmerkelijk en zei veel over de snelle tijden die Huisman en Coronel een dag eerder hadden geklokt. Behalve de twee Nederlanders die de minste rondjes hadden afgelegd, verbeterde namelijk iedereen zijn tijden van donderdag op het unieke maar o zo meedogenloze stratencircuit waar crashes en codes rood schering en inslag zijn.
De altijd stoïcijnse teambaas Carly Pellinkhof maakte zich echter niet druk. "Ach, zoiets kan hier gewoon gebeuren", liet de Leidse tuner laconiek weten. Hij haalde onbewust de Cruyffiaanse wijsheid aan dat elk nadeel ook een voordeel heeft. "Ze weten hopelijk nu dat je niet oneindig harder kunt gaan en dat je ook moet inspelen op veranderende baancondities", sprak hij op docerende toon. Tot dat besef kwam ook Coronel die eerder had geremd voor de bewuste bocht dan voorheen maar plotseling toch tegen de afrastering dreef. "Ik had het twee rondjes rustig aan gedaan. Wellicht hebben mijn (Michelin)banden daardoor te veel rommel van de baan opgepikt waardoor de grip weg was", vermoedde hij, waarna ook hij Cruyff volgde in de redenering: "Voordeel is wel dat we nu voor de race nog veel verse bandjes over hebben."
Over de crash van Huisman bestond geen onduidelijkheid. "Je bent op zoek naar je grenzen en ik pushte te hard. Ik miste het rempunt. In een 'split second' besef je dat je dan te laat bent en dat het fout gaat", bekende hij, terwijl van opwinding de rook nog uit zijn oren kwam. Huisman blijft desondanks optimistisch om het succes van zijn broer en DTM-coureur Patrick te kunnen herhalen. Die werd vorig jaar met de Carly-BMW de eerste Nederlandse winnaar in Macau.
De vraag is of Coronel daar ook zo over denkt. "Het enige dat we moeten proberen is elkaar niet in de haren te zitten in de eerste race. Pas de tweede race van de dag is beslissend", zo nam Duncan in theorie de wedstrijd van morgen door, die met een tussenpauze van een kwartier in twee heats van elk twaalf ronden wordt verreden. De uitslag van de eerste manche is dan de startopstelling voor de volgende. Het is niet meer zo als vroeger dat in Macau de tijden van beide races bij elkaar worden opgeteld. Daarom ook waarschuwde Pellinkhof: "Die eerste race is eigenlijk niet meer dan een kwalificatierace. Mijn rijders (inclusief de Duitser Franz Engstler, red.) krijgen dan ook opdracht geen risico's in de eerste heat te nemen. In de top-4 eindigen is goed. Daarna zoeken ze het maar uit, al ben ik hier natuurlijk wel naar toe gekomen om te winnen. Als ze dat maar goed beseffen..."
Uitslag kwalificatie Guia Race: 1. Duncan Huisman (Ned) 2.39,826 (gem. 137,85 km/u), 2. Tom Coronel (Ned) 0,796 beiden BMW 320i-E46, 3. Soper (GBr) Peugeot 306 1,409, 4. Scharmach (Dui) 1,579, 5. Engstler (Dui) 1,597 beiden BMW 320i-E46. 48ste Grand Prix Macau Formule 3: 1. Wirdheim (Zwe) Dallara-Spiess Opel 2.11,983 (166,93 km/u), 2. Sato (Jap) Dallara-Mugen Honda 0,079, 3. Cochet (Fra) Dallara-Sodemo Renault 0,229, 4. Montin (Ita) Dallara-TOM's Toyota 0,449, 5. Treluyer (Fra) Dallara- Mugen Honda 0,504. 35ste Macau Motor Grand Prix: 1. McGuinness (GBr) Honda 2.31,607, 2. Bennett (GBr) Ducati 3,60, 3. Jefferies (GBr) Yamaha 4,20.