OSS - SNS Bank gaat rekeninghouders die niet kunnen pinnen zogenoemde baliepassen geven. Blinden, slechtzienden, mensen die slecht ter been zijn of in een rolstoel zitten, kunnen daarmee voor hun geld toch terecht bij de balies van SNS. Maar hoe stelt de bank vast of iemand echt niet kan pinnen?
"Je moet kennelijk eerst in een zuurstoftent liggen, wil je in aanmerking komen voor zo'n baliepas." Henk Pijpers (63) is boos. Erg boos. Toen hij gisterochtend in de krant las dat SNS Bank haar rekeninghouders die niet bij een pinautomaat terecht kunnen geld op laat nemen aan de balie, dacht hij meteen aan zijn 89-jarige schoonmoeder. "Die is slecht ter been en helemaal goed zien doet ze ook niet meer. Geopereerd worden kan ze niet, omdat ze daar te zwak voor is."
Zijn echtgenote liep gisterochtend dan ook meteen maar even langs bij het SNS-filiaal aan de Oostwal in Oss, waar ze naar de baliepas informeerde. "Zonder resultaat", aldus Pijpers. "Een medewerker van de bank vertelde me later via de telefoon dat ze de zaak hadden bekeken en gaven ons het advies voortaan maar geld over te maken van een lopende rekening naar een spaarrekening. Bij geldopnames van een spaarrekening kun je namelijk wél bij de balie terecht."
Te zot voor woorden, vindt Pijpers, en pure onwil van de betrokken SNS-medewerker. "Als iemand als mijn schoonmoeder niet in aanmerking komt voor een baliepas, wie dan wél?" En: "Heb je misschien een doktersverklaring nodig? Je moet kennelijk eerst in een zuurstoftent liggen, wil je in aanmerking komen voor zo'n pas."
"Een doktersverklaring heb je niet nodig", stelt Jan Willem Dreteler, voorlichter bij SNS Bank, met klem. "De medewerkers van onze filialen nemen zelf de beslissing over welke rekeninghouders wél en welke níet aan de balie mogen komen." Die kennen de klant het best, weet Dreteler. Per kantoor is één medewerker belast met de toewijzing van de passen en aan de toewijzing gaat een gesprek vooraf.
Dat hiermee de deur is opengezet voor willekeur, geeft Dreteler toe. "Natuurlijk is het een subjectieve inschatting die de betreffende medewerker maakt. Maar dat doet een dokter bij het afgeven van een doktersverklaring tot op zekere hoogte ook." Dat medewerkers een oogje dichtknijpen bij rekeninghouders die ze aardig vinden en zich formeel opstellen bij klanten die ze níet mogen, is nadrukkelijk niet de bedoeling, aldus de voorlichter, maar SNS neemt zulke incidenten op de koop toe.
De bank heeft over de invoering van haar baliepas gesproken met ouderenbonden Anbo, PCOB en Unie KBO, net als met de Chronisch Zieken en Gehandicapten Raad Nederland en de Federatie Slechtzienden- en Blindenbelang. "Ook de ouderenbonden zijn niet tegen pinnen", weet Dreteler, "maar ze zeggen: voor sommige ouderen is het echt een probleem. Mede voor hen is deze oplossing bedacht."
Frank van der Aa van het Meldpunt Banken heeft zijn bedenkingen. "Er is weliswaar met ons over het initiatief gesproken, maar een gesprek is geen goedkeuring voor beleid, laat staan een keurmerk." De baliepas zelf is volgens Van der Aa een goed idee, maar de voorwaarden die SNS aan het toekennen van de pas verbindt, vindt hij 'te beperkt'. "Je moet óf analfabeet zijn, geestelijk of lichamelijk gehandicapt, of slachtoffer van een geweldsdelict. Wij vinden dat iedereen die om een baliepas vraagt, de pas zou moeten krijgen. Dat is wel zo chique."
Het Meldpunt Banken heeft de afgelopen drie dagen klachten geïnventariseerd die ouderen hebben over het serviceniveau van hun bank. In totaal kwamen 2500 klachten binnen, over de service in het algemeen en pinnen bij de automaat in het bijzonder. Het topje van de ijsberg, vermoedt Van der Aa: "Het aantal bellers dat een belpoging heeft gedaan, is waarschijnlijk vele malen groter." Via internet en per post zouden nog steeds klachten binnenkomen en in verschillende plaatsen in Nederland zouden duizenden handtekeningen zijn verzameld.
En de SNS? Die heeft beloofd dat de schoonmoeder van Pijpers toch in aanmerking komt voor de baliepas. "Niet omdat ze niet wíl pinnen", benadrukt de bank, "maar omdat ze dat niet kán."