SCHIPHOL - Een vliegtuig vol met vakantiegangers van Transavia Airlines is onderschept door een straaljager van de Franse luchtmacht, omdat werd gevreesd dat kapers het op Parijs wilden laten neerstorten. De vliegers van de Boeing 737, vlucht HV-5114, reageerden niet op oproepen van de Franse vluchtleiding via hun boordradio. Daaruit werd ten onrechte afgeleid dat er problemen waren, mogelijk een terroristische actie. Passagierstoestellen mogen in het ergste geval uit de lucht worden geschoten om erger te voorkomen.
Het Transavia-toestel stond op het punt om over Parijs te vliegen. Uiteindelijk werd de Franse luchtmacht gealarmeerd om desnoods met geweld in te grijpen. Het incident blijkt al op 9 november te zijn voorgevallen.
Kamikaze
Sinds de tragedie in de Verenigde Staten, waarbij vier passagierstoestellen als massavernietigingswapens werden gebruikt, worden ook kamikaze-acties op centra van andere wereldsteden zoals Parijs gevreesd.
President Henk de Vries van de Vereniging van Nederlandse Verkeersvliegers bevestigde gisteravond dat de ministers van Justitie en Verkeer en Waterstaat schriftelijk zijn gevraagd om internationaal overleg over strenge regels voor het onderscheppen van vliegtuigen.
"We zijn niet tegen dergelijke ultieme veiligheidsmaatregelen, maar we eisen wereldwijd uniforme, duidelijke voorschriften. Deze ontbreken nu nog en zorgen voor veel onduidelijkheid en vragen", aldus de spreekbuis van de Nederlandse verkeersvliegers.
De vakantiegangers aan boord van het Transavia-vliegtuig, onderweg van het Spaanse Malaga naar Schiphol, waren tot hun grote schrik getuige van de onverwachte manoeuvres.
Het betrof vermoedelijk twee Franse jagers. Eén daarvan, een Mirage 2000, bewapend met onder meer doelzoekende raketten, kroop met snelheden van boven de 800 kilometer per uur dicht tegen de passagiersjet aan om de vliegers visueel te waarschuwen, gereed om het toestel in het ergste geval neer te halen.
Beheerst
De beide Transavia-vliegers, die door de elektronische apparatuur voor de van achteren naderende jager werden gewaarschuwd, wisten met een razendsnelle, beheerste actie en inschakeling van het noodkanaal een treffen met de Franse straaljager te voorkomen.
De Transavia-toestellen zijn uitgerust met de allermodernste zogenoemde TCAS-apparatuur. Daarmee wordt gewaarschuwd als een vliegend object te dicht wordt benaderd. Het instrument 'commandeert' dan de manoeuvres die moeten worden gemaakt om een botsing te voorkomen. De vliegers hebben die opdracht volgens het boekje uitgevoerd.
Een vlieger die samen met zijn vrouw als passagier meevloog, rapporteerde na het incident aan zijn collega's: "We vlogen in de buurt van Parijs toen het vliegtuig abrupt een rechterbocht maakte. Enige felle stuurbewegingen volgen. Dat voelde niet normaal aan! Klopte. Aan de linkervleugel hing een Mirage 2000, bewapend en wel. Ik geef de Fransen gelijk, ze kunnen het risico niet lopen."
"Het incident geeft aan dat we ook in Europa zeer waakzaam zijn", reageert president-directeur Peter Legro van Transavia. "Alles lijkt op een communicatiestoornis te zijn gebaseerd. In Frankrijk en in ons land wordt naar de oorzaak nu een diepgaand onderzoek ingesteld, zoals bij alle vliegincidenten."
"Maar zowel de actie van de Franse luchtmacht als de kordate reactie van onze vliegers duidt erop dat iedereen onder de huidige omstandigheden zijn taak verstaat", aldus Legro. |