UTRECHT - Honderden senioren in ons land zijn woedend over de sterk teruglopende dienstverlening van banken, waardoor geld opnemen beneden de duizend gulden niet meer bij de balie, maar vrijwel alleen nog bij pinautomaten mogelijk is.
De eerste landelijke melddag 'Banken' van de samenwerkende ouderenorganisatie, de vakbond FNV en de Federatie Slechtzienden en Blindenbelang leverde gisteren ruim 500 hevig emotionele telefoontjes op, terwijl de hele dag enkele duizenden bellers tevergeefs probeerden om met de overbelaste meldtelefoon in contact te komen.
Een verrassend groot percentage ouderen en gehandicapten blijkt grote problemen te hebben met het gebruik van pinautomaten om geld op te nemen. Zij ervaren het geld opnemen uit een automaat bij de bank als onveilig of kunnen de pincode niet onthouden.
Enkele banken proberen inmiddels hun oudere of gehandicapte klanten tegemoet te komen door de uitgifte van speciale pasjes, die de mogelijkheid geven om voor een lager bedrag dan duizend gulden contant geld bij de balie op te halen , aldus directeur H. Blocks van de Nederlandse Vereniging van Banken NVB. Van deze regeling zijn echter weinig senioren op de hoogte.
Woordvoerder Frank van der Aa van ANBO, de bond van vijftig plussers meent dat er door de verminderde service van banken bij veel ouderen "een breuk in het vertrouwen" is ontstaan. Veel ouderen zien dit als een beknotting van hun recht om aan hun geld te komen. Uit onderzoek blijkt, dat meer dan de helft van het particuliere vermogen in Nederland in handen van 60-plussers is. Daar mag best wat meer dienstverlening tegenover staan vindt de ANBO. De speciale meldtelefoon (030-233 00 66) is tot en met morgen van 10 tot 17.00 uur voor klachten geopend.