NEW YORK - Op Wall Street hielden beleggers gisteren het hoofd koel. De eerste berichten over de crash van een Airbus 300 van American Airlines zorgden weliswaar voor paniek, maar toen duidelijk werd dat het waarschijnlijk niet om een nieuwe terroristische aanslag gaat, maar om een ongeluk, keerde de rust op de Amerikaanse beurs terug.
Vooral de luchtvaartsector en alle fondsen die gerelateerd zijn aan toerisme kregen in de eerste minuten na de crash flinke klappen. Dat leidde er aanvankelijk toe dat de Dow Jones- én Nasdaq Composite-index procenten terugmoesten. De Dow Jones-index sloot uiteindelijk met een verlies van 53,29 punten (0,5%) op 9554,71; de technologiezware Nasdaq wist zelfs een winstje in de wacht te slepen van 11,65 punten (0,6%) op 1840,13.
De luchtvaartsector krabbelde maar moeizaam op. De S&P Airline-index moest tussentijds 9% terug en American Airlines' moederbedrijf AMR zelfs 22%. Dat laatste verlies bleef uiteindelijk beperkt tot 9%.
Bedrijfsnieuws was er gisteren ook. Fabrikant van glasvezelkabels Ciena (+9,6% op $18,83) maakte bekend over het vierde kwartaal van het lopende boekjaar een winst per aandeel te verwachten van vier á zes dollarcent, terwijl analisten niet meer dan vier cent in de boeken hadden staan. Ook de omzet zal meevallen, aldus Ciena, dat tegelijkertijd een verlies van arbeidsplaatsen bekendmaakte: ongeveer 10 procent van het huidige aantal banen moet verdwijnen. Daarvoor treft Ciena een voorziening van $1,7 miljard.
Chipmaker Applied Materials mocht 39 dollarcent bijschrijven op $38,96. Het bedrijf presenteert later deze week de vierdekwartaalresultaten. Analisten verwachten een winst per aandeel van vier dollarcent.
Analisten van Lehman Brothers adviseren beleggers inmiddels hun investeringen in obligaties te halveren. In aandelen zou nog altijd 80% moeten worden belegd, in obligaties nu niet meer dan 10%. De overige 10% zouden als kasmiddelen moeten worden aangehouden.