De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
di 13 november 2001  
---
Nieuwsportaal
---
Uit de krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
---
En verder 
Begroting 2002 
De prins en Maxima 
Over Geld 
Fiscus 2001 
Scorebord 
Auto op vrijdag 
Filmpagina 
Woonpagina 
Reispagina 
Jaaroverzicht 
---
Ga naar 
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Woonkrant 
VacatureTelegraaf 
DFT 
CrazyLife 
Weerkamer 
Al onze specials 
Headlines 
VS onder vuur
---
Kopen 
 Speurders 
Veilinghal 
ElCheapo 
Siteshopper 
---
Met Elkaar 
Chatweb 
Vertel 
Cybercard 
Netmail 
Nice2Meet 
---
Mijn leven 
Vrouw & Relatie 
AstroLink 
De Psycholoog 
---
Contact 
Abonneeservice 
Adverteren 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
[terug]
 D E   F I N A N C I Ë L E   T E L E G R A A F 
 
ACTUEEL FINANCIEEL NIEUWS: WWW.DFT.NL
  België dient claim tegen
Swissair nóg een keer in

Van onze correspondent

   
 

Klik op de foto voor een afbeelding op volle grootte (426x284, 18kb)
Opbrengst claim gaat naar ontslagen Sabenapersoneel (Foto: REUTERS)
BRUSSEL - De Belgische overheid gaat zijn schadeclaim tegen Swissair opnieuw indienen. De Zwitserse luchtvaartmaatschappij is volgens minister Rik Daems (Overheidsbedrijven) zijn afspraken met zijn Belgische dochter Sabena niet nagekomen. Als gevolg daarvan ging de Belgische luchtvaartmaatschappij vorige week op de fles.

Daems wil de claim indienen met Portugal, Frankrijk en Duitsland. Ook in die landen kwamen dochterbedrijven van Swissair in de problemen toen de Zwitsers besloten om de stekker uit de luchtvaartmaatschappijen te trekken. De eventuele opbrengst van de claim zal ten goede komen aan het ontslagen Sabena-personeel maar het is de vraag of die er veel aan zullen hebben. Bij het failliete Swissair valt maar weinig meer te halen.

Daems liet eerder dit jaar een claim tegen Swissair vallen, toen de Zwitsers toch nog bereid leken om investeringen in Sabena te doen. Daar is echter niets van terechtgekomen en daarom wil de bewindsman zijn vordering opnieuw indienen.

Ondertussen praat de Britse stuntmaatschappij Virgin Express weer over een mogelijke volledige fusie met Sabena-dochter Delta Air Transport (DAT). Eerder sprongen de gesprekken met Virgin af, omdat de Belgische overheid te hoge eisen stelde. Nu zijn de curatoren de gesprekspartners voor Virgin.

DAT wil de activiteiten van Sabena op kleinere schaal voortzetten. Vandaag of morgen wil de maatschappij weer volledig operationeel zijn. Dat betekent dat alle 35 oude Europese bestemmingen weer worden bediend, plus de Sabena-routes op Londen, Barcelona, Madrid en Rome.

Later moeten daar ook bestemmingen in de VS en Afrika bijkomen. DAT denkt in de toekomst 2500 extra personeelsleden nodig te hebben. Nu werken er 1000 mensen bij de Sabena-dochter.

Gisteren voerde DAT 27 vluchten uit en bediende daarmee driekwart van de normale bestemmingen. De toestellen waren gemiddeld voor 20% bezet. Het bedrijf kan weer vliegen dankzij een overbruggingskrediet van de overheid van 125 miljoen. Verder hebben zeker twaalf Belgische banken en bedrijven een investering van 200 miljoen toegezegd, maar dat geld moet nog wel concreet op tafel komen. Volgens een uitgelekt businessplan zou het nieuwe Sabena in 2004 winst moeten kunnen maken.

Inmiddels heeft de Belgische pilotenvakbond BeCA met een uitzendbureau een plan uitgewerkt om 660 piloten in deeltijd voor DAT te laten vliegen.

Daardoor blijven zoveel mogelijk werkloze Sabena-piloten actief. Op grond van de Belgische wetgeving verliezen piloten hun licentie als zij een jaar lang niet een bepaald aantal uren vliegen.




 

zoek naar gerelateerde artikelen


di 13 november 2001

[terug]
     
© 1996-2001 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.