De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
di 13 november 2001  
---
Nieuwsportaal
---
Uit de krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
---
En verder 
Begroting 2002 
De prins en Maxima 
Over Geld 
Fiscus 2001 
Scorebord 
Auto op vrijdag 
Filmpagina 
Woonpagina 
Reispagina 
Jaaroverzicht 
---
Ga naar 
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Woonkrant 
VacatureTelegraaf 
DFT 
CrazyLife 
Weerkamer 
Al onze specials 
Headlines 
VS onder vuur
---
Kopen 
 Speurders 
Veilinghal 
ElCheapo 
Siteshopper 
---
Met Elkaar 
Chatweb 
Vertel 
Cybercard 
Netmail 
Nice2Meet 
---
Mijn leven 
Vrouw & Relatie 
AstroLink 
De Psycholoog 
---
Contact 
Abonneeservice 
Adverteren 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
[terug]
 D E   T E L E G R A A F   B I N N E N L A N D 
 
  Treintaxi rijdt minder ver om files te mijden
   
 

UTRECHT - Treintaxi's gaan maximaal acht kilometer rijden om klanten van en naar het NS-station te halen en brengen. Dit is een van de maatregelen die de beheerder Transvision vanaf 1 januari 2002 doorvoert om de dalende passagiersaantallen te keren. Verder moeten in bedieningsgebieden minimaal vier procent vaste NS-klanten wonen, zo heeft Transvision gisteren laten weten.

Consequentie is dat de situatie op ongeveer de helft van de NS-stations ongewijzigd blijft, in 30 gevallen staat een inkrimping op het programma en in acht gevallen een uitbreiding. Op tien stations stopt de treintaxi, omdat er te weinig vraag is of omdat NS daar geen treinen meer laat rijden. Daar staat tegenover dat uit onderzoek is gebleken dat op veertien locaties juist behoefte is aan de treintaxi. Het komend jaar zullen hier taxi's gaan rijden.

De NS-dochter wil vooral de kwaliteit verhogen en de wachttijd reduceren. Uit onderzoek is gebleken dat 70 procent van de passagiers op het station binnen tien minuten na een melding wordt opgehaald, 30 procent moet langer wachten. Belangrijkste oorzaken van de langere wachttijden zijn een toename van de files (met name op provinciale wegen) en de steeds langere afstanden die moeten worden afgelegd.

De Nederlandse Spoorwegen en Transvision hebben nu drie normen bepaald waaraan de treintaxi komend jaar moet voldoen: de te bedienen plaats mag maximaal acht kilometer van het station afliggen, in de bedieningsregio moeten minimaal vier procent vaste NS-klanten wonen en de vraag vanuit het gebied moet ten minste 5000 passagiers per jaar bedragen.

Treintaxi had in 1997 nog 3,8 miljoen passagiers, daarna liep het terug tot drie miljoen vorig jaar. Momenteel heeft de taxi een dekkingsgraad van ruim 60 procent. Het tekort, vorig jaar 17 miljoen gulden, wordt volledig gefinancierd door de NS. (ANP)




 

zoek naar gerelateerde artikelen


di 13 november 2001

[terug]
     
© 1996-2001 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.