BRUSSEL - De Europese Commissie staat toe dat de Belgische overheid een overbruggingskrediet van Hfl.275 miljoen voor het inmiddels failliete Sabena doorschuift naar de nieuw op te starten onderneming Delta Air Transport (DAT). Het was lange tijd onduidelijk of de commissie akkoord zou gaan met deze formule, die essentieel is om een doorstart te kunnen maken met ex-Sabena-dochter DAT.
|
Boos personeel blokkeerde gisteren opnieuw de toegangswegen van luchthaven Zaventem. (Foto: AP)
|
Voor die doorstart hebben banken, bedrijven en regionale investeringsmaatschappijen al Hfl.440 miljoen bijeengebracht, daar komt dus nu Hfl.275 miljoen bij om de eerste moeilijke weken door te komen. De commissie stelt wel als voorwaarde dat het krediet uiterlijk op 17 februari a.s. wordt terugbetaald. Volgens de commissie-woordvoerder gisteren is het logisch dat geld dat is toegezegd voor Sabena ook gebruikt mag worden voor een dochter.
Maar DAT vliegt nog steeds niet en twijfels blijven er, omdat diverse investeerders nog steeds niet definitief hebben gezegd mee te zullen doen en ruim Hfl.100 miljoen afkomstig is van regionale ontwikkelingsmaatschappijen, in feite de overheid en dat is staatssteun die in feite niet mag. Volgens commissiewoordvoerder Gilles Gantelet is de commissie nog niet geïnformeerd over het exacte reddingsplan van de de Hfl.275 miljoen aan Belgisch privé-kapitaal en wordt pas een beslissing genomen als alle details bekend zijn.
Onder de huidige regels kan de Belgische overheid alleen geld in DAT investeren als ze kan bewijzen te handelen als een private investeerder en dat het gaat om investering die commercieel levensvatbaar is.
Ondertussen blijft de bereikbaarheid van de luchthaven Zaventem bij Brussel moeizaam. Boos personeel blokkeerde gisteren opnieuw de toegangswegen. Eerder op de dag had politie in gevechtskleding de luchthaven schoon geveegd en men liet alleen nog reizigers door of mensen die moesten werken. Alle demonstranten werden tegengehouden, maar die blokkeerden daarop het centrum van Zaventem. De luchthaven zelf zegt door de acties Hfl.10 miljoen per dag te verliezen. Buitenlandse maatschappijen en reisorganisaties stapten gisteren dan ook naar de rechter om af te dwingen dat de luchthaven vrij toegankelijk blijft op straffe van een dwangsom voor de vakbonden van Hfl.15.000 per dag per demonstrant die de dagelijkse gang van zaken belemmert.