NEW YORK - Winstwaarschuwingen van o.m. Heinz en Disney, vrees voor deflatie, maar een stijgend consumentenvertrouwen hebben gisteren voor een weifelende stemming op de Amerikaanse effectenbeurs in Wall Street gezorgd. Een uur voor sluiting noteerde de Dow Jones-index 12 punten hoger.
Een daling van de producentenprijzen met 1,6% in de maand oktober was aanzienlijk meer dan de 0,4% die analisten hadden voorspeld. Nog nooit in de geschiedenis van de index, die in 1947 werd ingevoerd, was er een zo'n sterke daling. Dat zou kunnen betekenen dat er een periode van deflatie aanbreekt.
In september was er nog een toename met 0,4%. Dat de prijzen zo sterk daalden was volgens het ministerie van Arbeid het gevolg van het goedkoper worden van brandstoffen na de aanslagen in september.
Toch blijkt een groot aantal Amerikanen nog steeds optimistisch gestemd te zijn. Het voorlopige cijfer over het consumentenvertrouwen, dat door de universiteit van Michigan wordt samengesteld, steeg althans in november onverwachts naar 83,5. Deskundigen hadden gerekend op een cijfer van rond de 78.
Fors lager was aanvankelijk Walt Disney. Later krabbelde de notering echter weer op tot $19, dat was zelfs $0,16 winst. Het entertainmentconcern meldde over het vierde kwartaal een winstdaling tot $132 miljoen, wat per aandeel uitkomt op $0,06. Dat is nog slechter dan de 7 cent die analisten hadden begroot. Het concern heeft veel last van wegblijvende bezoekers in de pretparken. Amerikanen blijven thans liever dichter bij huis dan een lange trip te maken naar een Disneypark in Florida of Californië. De concerntop heeft niet veel hoop dat daar op korte termijn verandering in zal komen.
Zwak gestemd was Heinz. De ketchupproducent verwacht dat de winst zal dalen door tegenvallende verkopen. Ook voor komend jaar is het concern somber gestemd. Dat alles werd door beleggers gehonoreerd met een koersdaling van $3,10 tot $39,60.