DEN HAAG - VVD en CDA willen minimale snelheidsovertredingen niet langer bestraffen met een boete van 60 gulden. Daarentegen moeten reguliere snelheidsduivels veel harder worden aangepakt. Het is deze fracties een doorn in het oog dat jaarlijks miljoenen boetes worden opgelegd aan automobilisten die 1 tot 10 kilometer te hard hebben gereden.
In 1999 viel 60 procent van de bijna 6,5 miljoen uitgedeelde boetes in deze laagste categorie snelheidsovertredingen.
Ergenis
VVD-Kamerlid Hofstra spreekt schamper van een "nationale snelheidsbelasting" en "onzinboetes". Met steun van CDA'er Eurlings gaat hij vandaag bij minister Netelenbos (Verkeer) pleiten voor het oprekken van de boetegrens.
"Jaarlijks krijgen zoveel mensen een boete van 60 gulden voor een minimale snelheidsovertreding omdat ze even niet opletten, terwijl reguliere hardrijders er keer op keer vanaf komen met een boete van bijvoorbeeld 160 gulden. Dat wekt grote ergernis. Het kabinet moet daar wat aan doen", meent Hofstra, die Netelenbos zal vragen de kwestie met haar collega Korthals (Justitie) te bespreken.
De liberaal erkent dat over iedere nieuwe boetegrens die wordt gesteld wel discussie mogelijk is, maar noemt als voorbeeld een marge van 10 kilometer op een 100 km/u-weg.
limiet
Wie, nog los van de technische correctie van enkele kilometers die Justitie toepast bij bijvoorbeeld flitspalen, tot tien km/u te hard rijdt gaat vrijuit of krijgt een waarschuwing, maar wie daarboven komt wordt aanzienlijk harder aangepakt.
Wie keer op keer op flinke snelheidsovertredingen wordt betrapt moet bovendien een extra zware straf krijgen en de pakkans moet worden vergroot, menen VVD en CDA.
"De kans dat je een boete krijgt voor een minimale snelheidsovertreding is groot door bijvoorbeeld alle flitspalen, terwijl een automobilist die met drugs achter het stuur zit en een gevaar is op de weg nauwelijks de kans loopt om te worden gepakt. Dat moet echt veranderen", meent CDA'er Eurlings.
Bussen
Een Kamermeerderheid, onder aanvoering van D66, zal vandaag ook bij minister Netelenbos pleiten voor verhoging van de maximumsnelheid voor bussen van 80 naar 100 km/u.
De bussen kunnen daarmee beter concurreren met de auto en de situatie op weg wordt veiliger, zo meent D66-woordvoerster Giskes. Naar verluidt voelt verkeersminister Netelenbos wel voor het idee, maar ligt haar milieucollega Pronk dwars. |