De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
di 6 november 2001  
---
Nieuwsportaal
---
Uit de krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
---
En verder 
Begroting 2002 
De prins en Maxima 
Over Geld 
Fiscus 2001 
Scorebord 
Auto op vrijdag 
Filmpagina 
Woonpagina 
Reispagina 
Jaaroverzicht 
---
Ga naar 
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Woonkrant 
VacatureTelegraaf 
DFT 
CrazyLife 
Weerkamer 
Al onze specials 
Headlines 
VS onder vuur
---
Kopen 
 Speurders 
Veilinghal 
ElCheapo 
Siteshopper 
---
Met Elkaar 
Chatweb 
Vertel 
Cybercard 
Netmail 
Nice2Meet 
---
Mijn leven 
Vrouw & Relatie 
AstroLink 
De Psycholoog 
---
Contact 
Abonneeservice 
Adverteren 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
[terug]
 D E   F I N A N C I Ë L E   T E L E G R A A F 
 
ACTUEEL FINANCIEEL NIEUWS: WWW.DFT.NL
  Stork stelt beleggers voor de zoveelste keer teleur
   
 

NAARDEN - Van een onzer verslaggevers Stork kampt opnieuw met forse tegenslagen. Het Naardense technologieconcern maakt dit jaar tegen de eerder afgegeven verwachting in verlies. Om het bloeden te stelpen wil de kwakkelende onderneming 600 banen schrappen.

Klik op de foto voor een afbeelding op volle grootte (426x284, 13kb)
Bestuursvoorzitter Aad Veenman.
De winst over de tweede helft van 2001 kan volgens Stork het verlies over de eerste helft van het helft niet compenseren. Door deze zoveelste tegenvaller moet Stork ook de groeiprognose voor 2004 (een omzet van 3,2 miljard en een nettowinst van 224 miljoen) loslaten. "Het ligt voor de hand dat de termijn gaat schuiven", bevestigt een woordvoerder de breuk. Pas bij de presentatie van de jaarcijfers verschaft de onderneming duidelijkheid over de nieuwe tijdspanne.

De onderneming wijt het slechte resultaat volledig aan de aanslagen in de Verenigde Staten. In totaal moeten daardoor ruim 600 werknemers, 4% van het personeelsbestand, voor 2002 het veld ruimen. Daarnaast wordt voor 250 werknemers gedurende 6 maanden 20% werktijdverkorting aangevraagd.

Stork Aerospace, de bedrijfstak die vliegtuigen bouwt en onderhoudt, wordt het hardst getroffen: 400 arbeidsplaatsen worden daar geschrapt. Bij de vliegtuigbouwdivisie vallen geen gedwongen ontslagen, maar bij de onderhoudstak is dit 'niet uitgesloten.' Bij Stork Textile Printing, toeleverancier van textieldrukkerijen, verdwijnen 200 van de 2000 arbeidsplaatsen. De bonden eisen dat er geen gedwongen ontslagen vallen. "Zo niet, dan werken we niet mee aan werktijdverkorting", dreigt de FNV.

De huidige conjunctuur maakt het volgens Stork tevens noodzakelijk om de geplande verkoop van twee bedrijfsonderdelen (Stork ICM Australië en Stork Food & Dairy Systems Amsterdam) 'tot een nader te bepalen tijdstip' uit te stellen. Daardoor komt de deadline voor het opschonen van de brede Stork-portefeuille in gevaar.

Analisten reageren teleurgesteld op het Stork-nieuws. "Beleggers moeten nu nog langer wachten op het schone schip", zegt Paul Andriessen van SNS-securities, die vreest dat er mee banen verloren gaan dan Stork begroot. "Het bedrijf heeft weinig weerstandsvermogen", concludeert Michiel Aupers van Rabo-Securities. "Bij elk briesje zijn ze verkouden." Beiden dachten dat een eerder getroffen voorziening van 60 miljoen voldoende zou zijn om tegenslagen op te vangen. Deze buitengewone last trok Stork in de eerste helft van dit boekjaar in de rode cijfers (een verlies van 34,4 miljoen).

De huidige malaise is het zoveelste drama voor de bestuursvoorzitter van Stork, Aad Veenman. Onder zijn leiding ketsten overnames af, mislukte een fusie, liepen de resultaten jaar na jaar terug en slonk de beurskoers. Gisteren sloot de koers 2,8% lager, op 8,93. Toch is er volgens Stork 'geen sprake van' dat Veenman het veld moet ruimen. Een woordvoerder vindt dat de huidige problemen namelijk 'niets met Stork te maken' hebben. Analisten onderschrijven deze lezing.

Lichtpuntjes in de duisternis zijn twee orders die Stork gisteren aankondigde.

De onderneming mag de bewegende delen in de vleugels van een nieuw zakenvliegtuig van Dassault ontwerpen en leveren. Met de opdracht is 100 miljoen gemoeid, verspreid over tien jaar. Verder gaat Stork voor de Japanse kustwacht meebouwen aan twee Gulfstream V-vliegtuigen. Deze opdracht levert "enkele miljoenen euro's" op.




 

zoek naar gerelateerde artikelen


di 6 november 2001

[terug]
     
© 1996-2001 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.