De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
di 6 november 2001  
---
Nieuwsportaal
---
Uit de krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
---
En verder 
Begroting 2002 
De prins en Maxima 
Over Geld 
Fiscus 2001 
Scorebord 
Auto op vrijdag 
Filmpagina 
Woonpagina 
Reispagina 
Jaaroverzicht 
---
Ga naar 
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Woonkrant 
VacatureTelegraaf 
DFT 
CrazyLife 
Weerkamer 
Al onze specials 
Headlines 
VS onder vuur
---
Kopen 
 Speurders 
Veilinghal 
ElCheapo 
Siteshopper 
---
Met Elkaar 
Chatweb 
Vertel 
Cybercard 
Netmail 
Nice2Meet 
---
Mijn leven 
Vrouw & Relatie 
AstroLink 
De Psycholoog 
---
Contact 
Abonneeservice 
Adverteren 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
[terug]
 D E   T E L E G R A A F   B I N N E N L A N D 
 
  Spectaculaire oefening Rijkswaterstaat

door Jeroen Hendriks en Dominique Weesie

   
 

ROTTERDAM - cOok wordt gekeken op welke wijze zij gebruikmaken van de aanwezige veiligheidsvoorzieningen en ontsnapmogelijkheden.

Vanuit het buitenland is enorme belangstelling voor het unieke experiment, gezien de vele tragische tunnelbranden van de afgelopen jaren in de Alpenlanden, zoals die in de Mont Blanc tunnel en recentelijk nog de ramp in de Gotthardtunnel tussen Italië en Zwitserland.

In samenwerking met het onderzoeksinstituut TNO wordt telkens een zo realistisch mogelijke ramp nagebootst. Hiervoor worden personen- en vrachtauto's met de meest uiteenlopende ladingen in brand gestoken. Het experiment moet Rijkswaterstaat inzicht verschaffen over brandontwikkeling, rookverspreiding en temperatuurontwikkeling in geval van calamiteiten. Ook het gedrag van brand en rook in combinatie met de ventilatie in de tunnel wordt onderzocht. Daarnaast wordt ook het effect van brandblusinstallaties (sprinklers) getest.

Volgens het ministerie van Verkeer en Waterstaat is de simulatie puur gericht op de situatie in eigen land, maar dat wil volgens een woordvoerster niet zeggen dat andere landen niet van onze kennis zouden kunnen profiteren. "Zo specifiek is nog nooit onderzoek gedaan. De resultaten moeten een aanvullende bijdrage leveren aan de kennis over veiligheid van tunnels. Weliswaar is Nederland nog nimmer opgeschrikt door een ernstige calamiteit in een tunnel, maar dat wil niet zeggen dat het nooit zal gebeuren."

Overlast

Donderdag staat de eerste brandproef op het programma, die overigens niet voor publiek toegankelijk zal zijn. Om de overlast voor het wegverkeer te beperken is besloten die brandproeven alleen in de nachtelijke uren uit te voeren. Gekozen is voor de tweede Beneluxtunnel, die nog in aanbouw is. Wel is de tunnel voorzien van allerhande brandwerend materiaal om onnodige schade door de zelf gecreëerde vuurzee te voorkomen. Rijkswaterstaat verwacht dat de tunnel na een grondige schoonmaakbeurt gewoon in mei voor de weggebruiker wordt geopend.

De brandproeven liggen volgens het ministerie van Verkeer en Waterstaat gevoelig vanwege het terreuralarm eind september, waarbij een onbekende briefschrijver aankondigde dat diverse tunnels in ons land, waaronder de Beneluxtunnel, zouden worden opgeblazen. Om onnodige paniek te voorkomen zullen weggebruikers daarom middels de verkeersinformatie, teletekst en borden langs de kant van de weg worden geïnformeerd.




 

zoek naar gerelateerde artikelen


di 6 november 2001

[terug]
     
© 1996-2001 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.