De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
wo 31 oktober 2001  
---
Nieuwsportaal
---
Uit de krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
---
En verder 
Begroting 2002 
De prins en Maxima 
Over Geld 
Fiscus 2001 
Scorebord 
Auto op vrijdag 
Filmpagina 
Woonpagina 
Reispagina 
Jaaroverzicht 
---
Ga naar 
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Woonkrant 
VacatureTelegraaf 
DFT 
CrazyLife 
Weerkamer 
Al onze specials 
Headlines 
VS onder vuur
---
Kopen 
 Speurders 
Veilinghal 
ElCheapo 
Siteshopper 
---
Met Elkaar 
Chatweb 
Vertel 
Cybercard 
Netmail 
Nice2Meet 
---
Mijn leven 
Vrouw & Relatie 
AstroLink 
De Psycholoog 
---
Contact 
Abonneeservice 
Adverteren 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
[terug]
 D E   T E L E G R A A F   B I N N E N L A N D 
 
  Nederlander zit weer
langer voor de buis

   
 

IJMUIDEN - De Nederlandse bevolking zit weer langer voor de televisie. Een kijker 'hangt' gemiddeld drie uur per dag voor het toestel. In 2000 was dat nog twee uur en drie kwartier. Dit blijkt uit cijfers van de NOS die de Stichting voor de Promotie en Optimalisatie van Televisiereclame (SPOT) presenteerde op het jaarcongres Consumententrends 2002 in IJmuiden.

SPOT-directeur P. van Niekerk noemt de stijging opmerkelijk gezien de enorme opkomst van internet. "We hadden een verzadiging verwacht maar nu denken we zelfs dat de kijktijd de komende jaren weer toeneemt. Alleen al omdat internet en televisie op den duur geïntegreerd zullen zijn", aldus Van Niekerk.

Televisiekijken groeit vooral op de dag en in mindere mate rond middernacht, zo blijkt uit de cijfers. Tussen twaalf uur 's nachts en zes uur 's avonds is het kijken met 115 procent toegenomen en tussen zes uur 's avonds en middernacht met 24 procent.

Van Niekerk verwacht de komende jaren ook veel vernieuwing in de digitalisering van de televisie. Die ontwikkeling verloopt in Nederland vooralsnog langzamer dan verwacht. Van Niekerk denkt dat die pas in 2003 gaat spelen. Digitale televisie is kijken via de computer, opnemen op de harde schijf, internetten via het televisietoestel en allerlei extra diensten via het toestel.

De consument wentelt zich ook steeds meer in het bioscoopgevoel, blijkt uit het onderzoek. "Steeds meer mensen kijken via een flatscreen of via een projectie op de muur", aldus Van Niekerk. (ANP)




 

zoek naar gerelateerde artikelen


wo 31 oktober 2001

[terug]
     
© 1996-2001 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.