De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
za 27 oktober 2001  
---
Nieuwsportaal
---
Uit de krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
---
En verder 
Begroting 2002 
De prins en Maxima 
Over Geld 
Fiscus 2001 
Scorebord 
Auto op vrijdag 
Filmpagina 
Woonpagina 
Reispagina 
Jaaroverzicht 
---
Ga naar 
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Woonkrant 
VacatureTelegraaf 
DFT 
CrazyLife 
Weerkamer 
Al onze specials 
Headlines 
VS onder vuur
---
Kopen 
 Speurders 
Veilinghal 
ElCheapo 
Siteshopper 
---
Met Elkaar 
Chatweb 
Vertel 
Cybercard 
Netmail 
Nice2Meet 
---
Mijn leven 
Vrouw & Relatie 
AstroLink 
De Psycholoog 
---
Contact 
Abonneeservice 
Adverteren 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
[terug]
 D E   F I N A N C I Ë L E   T E L E G R A A F 
 
ACTUEEL FINANCIEEL NIEUWS: WWW.DFT.NL
  Stormloop op
computer met
Windows XP

door Alfred Monterie

   
 

AMSTERDAM - De introductie van Windows XP, Microsoft's belangrijkste softwareproduct in zes jaar, heeft in de Nederlandse winkels tot een stormloop geleid. Bij Dixons, de grootste keten op computergebied, was donderdag al de helft van de filialen compleet uitverkocht.

In allerijl moest de voorraad pc's met XP erop worden aangevuld. Ook gisteren liep de verkoop goed, aldus directeur Lesterhuis. Bij Dynabyte was sprake van eenzelfde situatie. Ook Vobis signaleert een duidelijk XP-effect in de markt.

Dat was ook hard nodig, want de Nederlandse pc-markt heeft een allerbelabberdst derde kwartaal achter de rug. De verkopen aan consumenten halveerden bijna, zo blijkt uit voorlopige cijfers.

Stimulans

Dit jaar werden in het derde kwartaal 52.000 pc's verkocht tegen 100.800 pc's. Vooral de bruin- en witgoedsector waar de computers een jaar geleden nog tot de verkooptoppers behoorden, heeft een stevige veer gelaten.

De verkoop van zakelijke pc's bleef vrijwel gelijk op 183.000 stuks. Ook in deze sector kan het robuuste besturingssysteem Windows XP voor een stimulans zorgen. Dit geldt dan met name voor de onderkant van het midden- en kleinbedrijf, dat goed uit de voeten kan met Windows XP Professional.

De stunt van Hewlett-Packard om een dag lang twee gloednieuwe pc's met 50 procent korting te verkopen, pakte gunstig uit. In 24 uur werden rond 2.500 computers verkocht, waar gerekend was op een verkoop van 500 à 700 eenheden.

De website van HP kreeg zoveel verkeer te verwerken dat deze even uit de lucht ging. De telefooncentrale werd platgebeld. Zelfs gistermiddag was er nog een berg ongeopende mails. Volgens marketing-manager Tim Schelling hebben vooral kleinere ondernemers gereageerd, die worden aangetrokken door de grotere robuustheid van Windows XP.




 

zoek naar gerelateerde artikelen


za 27 oktober 2001

[terug]
     
© 1996-2001 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.