De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
za 27 oktober 2001  
---
Nieuwsportaal
---
Uit de krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
---
En verder 
Begroting 2002 
De prins en Maxima 
Over Geld 
Fiscus 2001 
Scorebord 
Auto op vrijdag 
Filmpagina 
Woonpagina 
Reispagina 
Jaaroverzicht 
---
Ga naar 
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Woonkrant 
VacatureTelegraaf 
DFT 
CrazyLife 
Weerkamer 
Al onze specials 
Headlines 
VS onder vuur
---
Kopen 
 Speurders 
Veilinghal 
ElCheapo 
Siteshopper 
---
Met Elkaar 
Chatweb 
Vertel 
Cybercard 
Netmail 
Nice2Meet 
---
Mijn leven 
Vrouw & Relatie 
AstroLink 
De Psycholoog 
---
Contact 
Abonneeservice 
Adverteren 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
[terug]
 D E   F I N A N C I Ë L E   T E L E G R A A F 
 
ACTUEEL FINANCIEEL NIEUWS: WWW.DFT.NL
  Martinair presteert
ver onder de maat

   
 

door Theo Jongedijk BERLIJN - Het Nederlandse Martinair komt in een internationaal onderzoek naar de prestaties van 43 luchtvaartmaatschappijen als de vervoerder met verreweg de meeste vertraging uit de bus. De maatschappij die de meeste moeite heeft om koffers op de goede bestemming te krijgen, is Northwest, de partner van de KLM. Onze nationale trots eindigt in dat klassement op een oneervolle zevende plaats.

De beste service bieden luchtvaartmaatschappijen uit Azië. Drie maatschappijen uit dit werelddeel voeren het klassement aan dat door meer dan 23.000 passagiers op grond van eigen ervaringen werd samengesteld.

Singapore Airlines krijgt van luchtreizigers de meeste waardering, gevolgd door Malaysia Airlines en Thai Airways International.

KLM in middenmoot

Op vier en vijf staan twee Duitse maatschappijen: Condor en Air Berlin. Prijsbreker Ryanair is de opmerkelijke zesde in het klassement en laat daarmee betrouwbare namen als Finnair, Lufthansa en British Airways achter zich. De KLM hoort volgens de reizigers in de middenmoot en staat op achttien. Martinair hangt in de onderste regionen op 38. De 42e plaats is voor Northwest en als hekkensluiter staat Virgin Express genoteerd.

De vliegende consumenten die aan het onderzoek meededen, kwamen uit zeven landen, te weten Nederland, Duitsland, België, Frankrijk, Italië, Portugal en Spanje. Ze kregen meer dan honderd vragen over hun vliegervaring voorgelegd. Één daarvan luidde: zou u de maatschappij waarmee u zojuist hebt gevlogen aan vrienden aanbevelen? Een belangrijke coördinerende rol bij het onderzoek had de grootste consumentenorganisatie van Portugal. De Stiftung Warentest in Berlijn maakte de resultaten bekend.

Een groot probleem in de luchtvaart blijken de vertragingen. Zelfs één op de vijf vliegtuigen van de maatschappijen die op dit onderdeel van het onderzoek goed scoorden (Quantas en Finnair), waren vertraagd. De prestaties van Martinair op dit gebied noemen de onderzoekers catastrofaal. Ongeveer tweederde van de vluchten van deze maatschappij vertrekt niet op tijd. De belangrijkste argumenten voor de reiziger bij het bepalen van de keus voor een vliegtuigmaatschappij zijn veiligheid en betrouwbaarheid. Daarna komen pas prijs, comfort en service.




 

zoek naar gerelateerde artikelen


za 27 oktober 2001

[terug]
     
© 1996-2001 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.