|
Alsof je de hel inkijkt...Zo zag de tunnel eruit kort nadat de brand uitbrak. Zeker tien mensen vonden de dood in de vlammen van de Sint Gotthardtunnel. (Foto: EPA)
|
AIROLO - Opnieuw heeft een brand in een drukke verkeerstunnel in de Alpen een verschrikkelijk inferno veroorzaakt. In de Sint Gotthardtunnel in Zwitserland kwamen gistermorgen zeker veertien automobilisten in rook en vlammen om, nadat twee vrachtwagens frontaal op elkaar waren gebotst. Er volgde een explosie en de voertuigen vlogen in brand.
Het dodental kan zich mogelijk nog verdubbelen, omdat niet bekend is hoeveel mensen zich in het driehonderd meter lange tunnelgedeelte bevonden dat volledig door het vuur werd verwoest. Een deel van het plafond is ingestort.
|
(Foto: ANP)
|
Reddingsploegen slaagden er gisteren vanwege de verzengende hitte en de rook nog niet in tot de plek van de ramp door te dringen. Twintig gewonden zijn in ziekenhuizen opgenomen. Zij hebben ademhalingsmoeilijkheden en brandwonden.
Nederlanders
De ANWB deelde gisteravond mee dat voorzover bekend er geen Nederlanders bij de ramp in Zwitserland zijn betrokken.
De frontale botsing tussen de twee vrachtwagens vond omstreeks kwart voor tien plaats in de enige verkeersbuis van de Gotthardtunnel, waardoor twee verkeersstroken lopen. De rijbanen worden alleen door een witte streep van elkaar gescheiden. Het ongeluk gebeurde op twee kilometer afstand van de ingang aan de zuidzijde.
De oorzaak van het ongeluk tussen de twee vrachtwagens kon nog niet worden achterhaald, maar vermoed wordt dat een van beide voertuigen is gaan scharen. Eén van de chauffeurs kon zich redden.
Getuigen verklaarden naderhand dat zich een of meer explosies voordeden, waarna brand ontstond. Het vuur ging met een enorme rookontwikkeling gepaard, die werd veroorzaakt door autobanden en kunststof waarmee een van de vrachtwagens was beladen.
Bij de hulpverlening waren meer dan 150 redders van verschillende diensten betrokken. Ook vier helikopters werden ingezet voor het vervoer van gewonden.
Donker
De Zwitserse vrachtwagenchauffeur Marco Frischknecht overleefde het inferno ternauwernood. In een ziekenhuis deed hij gisteravond liggend aan beademingsapparatuur verslag van zijn angstig avontuur. "Het werd plotseling heel donker in de tunnel. Ik sprong uit mijn cabine. Ik hoorde mensen in paniek schreeuwen: rook, rook, rook. Ik zag geen hand meer voor ogen. Mij geluk was dat ik bijna dagelijks door de tunnel rijdt. Daardoor vond ik op de tast een deur naar de vluchtgang. Daar brandde geen licht. Of stond hier ook al rook?" De transporteur van personenauto's rende voor zijn leven. Even later viel Marco buiten adem zijn redders in de armen.
In 1980 werd de Gotthardtunnel geopend. De verbinding is met een lengte van 16,3 kilometer de langste tunnel van Europa. De Gotthardtunnel verbindt het noorden van Italië met het zuiden van Zwitserland en verwerkt dagelijks 19.000 voertuigen.
Tot gisteren gold de Gotthard als een van de veiligste tunnels met één verkeersbuis, ondanks het feit dat het in de afgelopen twee decennia vijftien keer tot een ernstig ongeluk kwam. Om de 250 meter is er een vluchtruimte, die naar een evacuatiegang leidt.
In Zwitserland bestaan bij de overheid plannen om de Gotthard een dubbele verkeersbuis te geven, maar de uitvoering struikelt op protesten van bewoners langs de aanrijroutes. Zij vrezen een verhoogde verkeersdruk als de verbinding met een tweede buis wordt opgewaardeerd.
De autoriteiten houden er rekening mee dat de Gotthardtunnel lange tijd, mogelijk zelfs voor weken of misschien wel maanden voor alle verkeer gesloten blijft. De autobaan A2 is bij Bellinzona afgesloten. Er is een omleiding via de San Bernardino-route.
Mont Blanc-tunnel
De vernieuwde Mont Blanc-tunnel heeft een recente veiligheidstest goed doorstaan. De Duitse autmobilistenorganisatie ADAC gaf de tunnel het predikaat 'zeer goed'.
De tunnel gaat in januari van het volgend jaar weer open. Dat is bijna drie jaar na de verwoestende tunnelbrand, waarin 39 mensen de dood vonden. Een achteloos weggegooide brandende sigarettenpeuk zette in maart 1999 de belangrijke verkeersverbinding tussen Frankrijk en Italië in lichterlaaie. |